ANMELDELSE: Fra Aarhus med kurs mod den internationale popscene

Alexander Oscar, Spot Festival, VoxHall

Dagen, hvor Spot Festival gik i gang, offentliggjorde Spotify en liste over de 10 mest streamede Spot-kunstnere den seneste måned. At Node ligger på førstepladsen, burde ikke være overraskende, hvis man følger lidt med på musikscenen, og måske heller ikke at Fool er nummer to, men at den 19-årige aarhusianske sanger og sangskriver Alexander Oscar ligger på en tredjeplads, foran Hugo Helmig og Saveus, kom lidt bag på mig. På den anden side er hans seneste og kun anden single i eget navn, "Number", blevet streamet mere end fem millioner gange, siden den udkom for to måneder siden, og den har toppet den danske airplay chart, så jeg burde måske have set det komme. Af samme grund, og fordi manden er lokal, sørger jeg for at komme i god tid til koncerten på VoxHall, for jeg antager, der vil blive pakket – og det gør der også.

Alexander Oscar stiller op med et band bestående af to keyboardspillere og en trommeslager, mens han i en røgsky indtager scenen med sit eget navn og logo skrevet på bagtæppet. Oscar udstråler på én gang selvtillid, autoritet og en klædelig ydmyghed over det faktum, at han har fået stor succes på ganske kort tid. Det er kun lidt over et år siden, han – på den danske afdeling af multinationale Sony Music – udgav debutsinglen "Ocean View", der blev et pænt hit og få måneder efter blev fulgt op af hans gæsteoptræden på Faustix' "Somebody New", der i skrivende stund har rundet de fem millioner streams på Spotfiy.

Det unge stjerneskud har da også noget at have det i, for han har en solid popvokal med let soulede fraseringer og en diskret nasal klang, der flere gange under koncerten får mig til at tænke på et navn som amerikanske Khalid. Musikken er også pop, sine steder med en diskret undertone af r&b, og den ene keyboardspiller skifter i en sang tangenterne ud med en bas, hvilket understreger indtrykket af et liveband. Hovedparten af sættet er i sagens natur endnu uudgivne sange, ofte i et let groovy midt-tempo, og flere af dem kunne godt lyde som kommende hits, eksempelvis "Not Fair to You", der har stille vers, energifyldte omkvæd og beskrives som en sang, "jeg indspillede for to år siden i London" – formodentlig med nogle markante producere.

Et navn som Christopher er en oplagt sammenligning. En kollega, jeg falder i snak med efterfølgende, synes, at Alexander Oscar har lidt mere kant end Christopher. Det ved jeg ikke helt, om jeg er enig med hende i, men Alexander Oscar har i hvert fald stort potentiale, og naturligvis er der plads til dem begge på både den danske og den internationale scene.

De to singler "Ocean View" og "Number" vækker ikke overraskende størst begejstring, og især den forholdsvis langsomme "Number" sætter gang i fællessangen. "I just wanna know if I should keep your number", lyder det fra især unge kvindestemmer, hvis ejere formodentlig meget gerne vil have fat i Alexander Oscars nummer. Vi får ikke Faustix-hittet "Somebody New", men til gengæld en afsluttende, dansevenlig uptempo-sang, "So Low", som også kunne lyde som et nyt hit.

"We used to fuck for hours with a ocean view", synger Alexander Oscar i sin sang, der kigger tilbage på et overstået forhold. Jeg tror, han fremover vil få rig lejlighed til at gentage succesen. Det er bare et spørgsmål om at vælge, hvilket ocean han vil kigge på.

Only Fools

Cut Me On Something

Bad