ANMELDELSE: Et ondt flow sætter ild til Spot i farten

Monti, Spot Festival, Godsbanen, Åbne Scene

Anmeldt af Sarah Daugaard Rose Hansen | GAFFA

Den nuværende inkarnation af Monti er relativt ny og har kun eksisteret siden januar 2017. Bandet Monti står på skulderne af en mere klassisk hiphop-udgave af Monti bestående af Sebastian Monti på vokal og en producer, der stod for musikken. De er aktuelle med singlen “For The Conflicted”, hvor Sebastian som altid får tankerne til at lede hen imod en stor amerikansk rapper som Mac Miller. Monti varmede da også op for selv samme på Train sommeren 2017, hvor niveauet var helt i top og imponerede et publikum forholdsvist ukendt med projektet.

Teksterne bliver fremført på sikker engelsk af Sebastian, som er en af de få rappere fra Danmark, der går udenom de danske ord – ud over Noah Carter, der trods alt er i en lidt anden boldgade inden for hiphop-verdenen. Han gør det exceptionelt godt og naturligt, og hele projektet kunne, hvis man ikke vidste bedre, godt skydes til at være amerikansk. Det er det trods alt ikke, og efter at have været med på Countdown-scenen på Roskilde sidste år står Monti nu klar på Spot Festival i deres hjemby Aarhus.

Der går lidt, men ti minutter, før gruppen er sat til at gå på, strækker køen sig længere tilbage, end man kan se. Der er tydeligvis flere, der har opfanget, hvor høj kvalitet gruppen leverer, end bookere eller band selv havde regnet med, og hvorvidt alle faktisk kommer ind, er ikke til at sige. Folk er “hella lit”, som K-Phax ville sige det, og klar til at tonse af sted til noget fed og tung hiphop. En helt hardcore fan-gruppe står også frem midtfor scenen og skråler med på praktisk talt hvert eneste ord – en sindssyg bedrift, Sebastian Montis flow taget i mente. For det er nemlig helt sindssygt. Det er hurtigt, slow, speak – ordene bliver spyttet ud, som gjaldt det livet til sidst. Der går dog lige et par sange, før energiniveauet stikker helt af, og han må smide lag på lag af sit tøj for ikke at brænde det helt i varmen. Men så kan man da starte med at bemærke omtalte flow, der bare kører derudad allerede fra første track.

At Monti er gået over til at være et fuldt band, pynter umiddelbart kun projektet. Det spiller godt som helhed, og når man engang imellem hører en bemærkelsesværdig guitar, eller man på den nye single “For the Conflicted” har et vildt fedt break i sangen, så bliver man kun glad. Det er også specielt herefter, iltniveauet falder i salen, da bandet sætter topniveauet med “Lean” og sådan cirka resten af sætlisten. Den “stille” start, hvor lyden virkede alt for lav, er ristet helt væk fra hukommelsen, mens publikum hopper tættere og tættere sammen.

Hvis frontmand Sebastian Monti engang kommer ud af det enorme adrenalin-kick, han på nuværende tidspunkt må befinde sig i, så kommer han til at crashe rigtig hårdt. For al energien blev anvendt – “han var fuldstændig glimrende vanvittig!” og “fucking on fire!” som et par drenge bemærker på vejen ud. Alt, der er tilbage at sige er: mere lyd, mere plads og ikke mindst, så mere Monti, tak.

Mash Up

Whirlwind

Survival