Berusede bevidsthedsstrømme af filosofiske følelser

Marshall Cecil, Spot Festival, VoxHall

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Marshall Cecil er store tanker. Det er store tanker om musikken. Det er store tanker om lyrikken. I løbet af dagen har folk spurgt mig, hvad Marshall Cecil er for noget musik. Jeg har haft svært ved at svare på det spørgsmål, fordi det oplagte svar ikke findes. Det er essentielt popmusik, fortalte jeg dem. Men Marshall Cecil er meget mere end det. Bandet har kun spillet en håndfuld koncerter, og allerede har de været forbi udlandet og er lørdag aften under Spot Festival sat til at spille på VoxHall. Aldrig har de stået på en så stor scene, men det mærkes ikke, imens Daniel Abraham vandrer manisk frem og tilbage fra scenens ene hjørne til det andet. Få minutter inden koncerten var der ingen mennesker, men fra første tone står publikum tæt. Interessen har bevæget sig ud af lejligheden i København og ind i det østjyske.

Daniel Abraham gør alt det med sin stemme, ingen helt turde tro var tilladt. Hans mørke stemme er messende og manisk, den er fyldt med følelser. Lydbilledet opbygges og løftes op af de elektroniske lydflader på ”The Earth Is Ready”, imens Sebastian Rasmussen Fibiger tilføjer hjerterytmen til det følsomme univers. Daniel Abraham føler det, han er i. Han er centrum i musikken og bevæger sig konstant ud af scenelysets mørke og over i en beruset bevidststrøm a la Matt Berninger på ”Beatrice X, Regine (A Timeless Love-Regime)”. Daniel Abraham bærer intensiteten uden på kroppen, imens han nonchalant bevæger sig igennem et filosofisk følelsesregister.

Marshall Cecil befinder sig i et legende lydunivers. Det er svært at definere og udfordrer den popkulturelle kontekst, som bandet er opstået af. Sophus August Tuxens monotone synths forstærker stemmen, der konstant befinder sig i musikkens omdrejningspunkt. Stemmen forvrænges og provokeres og bevæger sig ud på områder, der umiddelbart virker forkert. Men det leveres med så meget sjæl og flow, at følelserne står skarpest under sættets mest uventede uoplagte tidspunkter.

Marshall Cecil befinder sig på en legeplads. Det er deres univers, som musikken trækkes ud af og ændres. Marshall Cecil er stadig en ung skabning, der sikkert vil se anderledes ud inden længe. Scenens størrelse er tydeligvis ingen udfordring, og alligevel er bandets rette element stadig en diffus størrelse. Marshall Cecil er en interessant skabning, der gør alle de ting, ingen andre lige nu gør i dansk musik.