Shawn Mendes
Shawn Mendes

ANMELDELSE: Shawn Mendes mangler at finde sig selv i pop-branchen

Album / Island
Udgivelse D. 25.05.2018
Sara Elisabeth Nedergaard

Så blev det Shawn Mendes’ tur til at prøve kræfter med sit tredje album. Og det lover godt med førstesingle og albumåbner ”In My Blood”, der har Mendes’ karakteristiske flødevibrato, som vi kender den, men ellers er kendetegnet ved en (lidt, meget lidt) mere rocket lyd end på debutalbummet Illuminate. Og så handler den om Mendes’ diagnose med angst, hvilket har lidt mere dybde end de sædvanlige hjerte/smerte-rim.

Men så skurrer det lidt. For hvem er Shawn Mendes egentlig? Sammenligningerne falder på stribe: På ”Nervous” lyder han som noget fra Charlie Puths seneste album og lægger sig lige lovligt meget op ad Robin Thickes ”Blurred Lines”, med frisk falset og ditto beat. ”Lost in Japan” har Timberlake-vokal og Nile Rodgers-bas. ”Fallin’ All in You” lyder som en Ed Sheeran-sang. Og næ, se! En hurtig Google-søgning viser da også Sheeran som co-writer. Han burde havde beholdt ”Fallin’ All in You” selv, for her bliver Mendes degraderet til en (om end enormt velsyngende) bryllupssanger, der synger Sheeran. ”Particular Taste” lyder som elskovsbarnet mellem Janelle Monáes ”Make Me Feel” og Selena Gomez’ ”Bad Liar”, og der er selvfølgelig skævet helt vildt til Prince. Men det er jeg egentlig ligeglad med. Skide fedt pophit. Og det samme med ”Queen”, hvis lidt ironiske tyggegummipop kunne have været et Monáe-nummer. ”Why” er en jævnt kedelig ballade, der slutter af med lidt scratching, hvor det går op for mig, det lyder som ’N Syncs ”Gone”. Og videre går det med ”Because I Had You”, der er som snydt ud af næsen på Biebers ”Love Yourself” i omkvædet.

Og jeg kunne blive ved.

Men så er Mendes pludselig lidt mere atmosfærisk og rocket på Khalid-duetten ”Youth”, hvilket klæder ham. Måske han skulle prøve den retning af, og så stoppe med at gøre, som pladebosserne siger. Nu er det tid til at blive voksen og finde sin egen stemme i pop-branchen, hvor alle helst skal lyde som Sheeran og Bieber for at tjene penge nok.