Vederkvægende weekendkoncert med eks-vampyr

Rostam, NorthSide, Red Stage

NorthSide har altid været stærk i den musik, man i mangel af bedre kalder indie-rock. Festivalen har desværre aldrig haft held til at få booket New York-gruppen Vampire Weekend – jeg tror bestemt, de har prøvet – men det smager lidt af fugl, da Rostam indtager scenen som første navn på Red Stage tidligt fredag eftermiddag. Rostam med efternavnet Batmanglij var fra 2006-2016 keyboardspiller, medkomponist og producer i Vampire Weekend, men forlod gruppen for at fokusere på en solokarriere – om end han stadig vil bidrage til deres sangskrivning. Det lyder som en fornuftig deal for begge parter.

Sidste år udgav Rostam sit første soloalbum, Half-Light, og det er også sangene herfra, der udgør hovedparten af hans sæt på NorthSide, hans første solokoncert i Danmark. Rostam har medbragt en strygekvartet og en trommeslager, der blandt andet har et sæt tablas – en indisk håndtromme – mens han selv synger og i en række sange spiller på elektrisk guitar og i et par stykker akustisk ditto. Det er dog især den smukt spillende strygekvartet, der løfter de melankolske sange og understreger deres melodiske kvaliteter i de velskrevne arrangementer. Rostam gør det udmærket som storsmilende frontfigur. Man kan tydeligt høre det melodiske slægtskab med Vampire Weekend, selvom sangene er langsommere, og ligesom frontvampyr Erza Koenig har Rostam en lys stemme, dog lidt mere spinkel end Koenigs. Enderne mødes da også i en fortolkning af netop Vampire Weekends ballade ”Young Lion”.

Rostams trommeslager præsterer ligeledes glimrende med blandt andet tablas-spil på den smukke ”Wood”, mens musikken tager en funkpoppet drejning på ”It’s Not My Fault (It’s My Fault)”, som Rostam indspillede i 2009 med projektet Discovery. Vi får også et nyt nummer, ”In a River”, hvor den ene af de fire strygere spiller mandolin, hvilket giver nummeret en mere folket retning, og denne mere glade sang er faktisk et højdepunkt, som udløser omfattende fællesklap. Stemingen bliver mere alvorlig på en fortolkning af Nick Drakes smukke ”Pink Moon” fra 1972, der godt nok ligger tæt på originalen, men det er en sang, jeg aldrig bliver træt af at høre, og ophavsmanden er her jo desværre ikke længere til at synge den, og her ikke været det siden 1974.

Vi begynder, som vi startede, med ”Don’t Let It Get to You”, der findes i to forskellige versioner på Half-Light, en stille og en uptempo, og det er sidstnævnte, som slutter koncerten, ligesom på albummet med et elegant trommesample fra Paul Simons ”The Obvious Child” og igen begejstret fællesklap. Applausen er stor, da koncerten er slut. ”Fuck, hvor var det fedt,” siger en mand lige foran mig – og ja, det var faktisk absolut udmærket, med smukke, vemodige og meget melodiske sange og fornemme musikere, ikke mindst strygerne. Og det er sjældent, at et eftermiddagsnavn har udløst så højlydte klapsalver på NorthSide. Fire store stjerner herfra.

Don’t Let It Get to You (Reprise)

Wood

Bike Dream