Med hjertet i behold synger Jada Roskilde i gang

Jada, Roskilde Festival, Countdown

Anmeldt af Elias Kvist | GAFFA

Arkivfoto

Så skete det. For mangen en dansker har årets højdepunkt nået sin komme, og den ekstraordinære hedebølge tager imod begivenheden med kyshånd. Roskilde Festival genantænder sommerfaklen med øl og musik i stride strømme, og det gør den med en Countdown-åbner, der kan gøre mangt et nordisk stykke pop til skamme. Emilie Molsted aka Jada har siden barnsben ladet livet være fuld af musik og har nu i år slået mange radiostationer ned med singlen ”Keep Cool”. Nu står hun som første act på programmet ved landets største festival i 2018.

Trangen efter at lade musikken rulle virker præsent hos publikum. En bred palet af ungdomssjæle har fundet vej til scenen for at finde ud af, hvorvidt Emilie nu egentlig har fundet vej til en ny generation af knuste hjerter. For det er kun to singler, vi er blevet præsenteret i skrivende stund, og derfor er forventningens glæde næsten allerstørst, da kortene med rette hviler i Molsteds hånd. Det er nu, scenen er din, det er nu, vi skal bjergtages. Tremandsbandet og trepigeskoret træder ind iklædt i et kridhvidt look og lægger stemningen an i et dynelag af bløde synths. Jada træder ind på scenen i en gennembevidst kropseksponerende nederdel og top iført de mindste og mest kitschede (det er nu engang tydeligt årets modefænomen) solbriller, man kan forestille sig. Til GAFFA udtalte hun da også i Norge, at hun vil igangsætte en kropsrevolution, og det er et ganske kærkomment udtryk, som ikke ses til daglig i branchen.

Men musikken må tale, og det gør den i et ømt lune med balladen ”Turn Around”, der storladent demonstrerer, hvorfor det er, at Jada nok ikke bliver til at komme uden om de næste par år. Hendes vokal strømmer ud over den beskedne scene, og det mangfoldige publikum er umanerligt begejstrede. Den kølige facade, som er anlagt af frontkvinden, får ikke lov at stå distancen særligt længe, fordi den fuldvoksne kvinde smelter som en lille pige i selskab med festivalgængerne, og det er dejligt at se.

Andensinglen ”Sure” kommer efterfølgende på, men swinger ikke helt med samme overbevisende tyngde som åbningen, særligt fordi at omkvædets natur drukner hendes vokals signatur i korpigernes klang. ”Leave Me” giver anledning til hoftevrik for første gang, inden tempoet skrues helt ned på den annoncerede hjerteknuser ”You and Me”. Det går velspillet og samstemmigt til, men det er umiskendeligt Jadas stemme, der er det ene altomfavnende bærende betingende centrum i koncertens forløb, og hverken trommer, keys eller bas gør noget forsøg på at udfordre denne præmis. Alligevel får vi på venindesangen ”Not Alone” lov til at høre et dejligt tempereret synthklaver, mens alle ensemblets piger stiller sig op og holder i hånd for at minde festivalen om venskabets styrke. Vi kommer altså ikke uden om de storladne følelsestangenter, der vel nok er en nødvendig recept i denne genre.

Trang til tårer eller ej, ”Lonely” rammer mellemgulvet på helt anden vis og søger med største intention at gøre op for tidligere koncerters manglende tempo, og det lykkes næsten at få dansen etableret i publikum. Meeen det er nu engang den nænsomme nerve, der drager os imod Jada, så før vi ender ud, hvor der ikke kan bundes, hives stikket hjem med et cover af Robyns ”With Every Heartbeat”. Nummeret, der om end storladent og sjælfuldt gør sig fint, mister dog i Molsteds stilistisk klassiske poplyd sin elektroniske kant, som fungerer så fint i originalen, og gør coveret forglemmeligt.

Den rene lyd bliver dog mesterligt eksekveret på ”Keep Cool”, og vi får lov til at svælge i skønsangen fra Molsted, mens animationerne i baggrunden tager form som en åben muslingeskal, der afslører en statue af sangerinden ganske afklædt. Tematikken er selvhøjtidelig, men gennemført, og så længe at Jadas virkelig pletfrie vokal synger sommerdagene på Roskilde ind som med afslutningsnummeret ”One Last Time”, så står vi en hel festival klar til at tage imod med kyshånd, også selvom det dejlige kor må marginaliseres på den bekostning. For hjerterne knuses nok først i aftenens stjerneskær, men vi tager i Jadas favn gladeligt sorgerne på forskud.