Afbleget hår, farverig poprock

Luster, Roskilde Festival, Rising

Afbleget hår, farverig poprock

Arkivfoto

Den danske, selverklærede ”rå pop”-kvartet Luster under ledelse af sanger, sangskriver og bassist Jacob Haubjerg var ved årets begyndelse med i GAFFAs artikel ”De bliver store i 2018”. I marts udsendte de deres selvbetitlede debutalbum, som levede op til forventningerne, og i maj gav de en optræden på Spot Festival, som fik hele fem stjerner af os. Af samme grund er det lidt svært ikke at vente sig noget stort af gruppens første koncert på Roskilde.

Gruppen lægger da også solidt ud med up-tempo-nummeret ”New Pleasure” med Haubjergs karakteristiske stemme i front – en stemme, der er lige så lys og ekspressiv, som hans hår er afbleget, hvilket alt sammen giver musikken et glamrocket skær. Haubjerg står i front for et band bestående af den klassiske lineup guitar, bas, trommer og keyboard. Efter et par sange kommer også en velsyngende korsangerinde på scenen og bliver der koncerten ud, og i flere numre, eksempelvis den ligeledes energiske ”You’ve Got the Heat” fylder Haubjergs melodiske bas meget i lydbilledet – mindst lige så meget som guitar og keyboard.

Det gælder også i fortolkningen af Talk Talk-klassikeren ”Life’s What You Make It”, hvor den karakteristiske keyboardfigur først spilles af Brian Batz på tangenter, senere af Haubjerg på bas, mens Morten Søgård bidrager med det lige så markante guitartema, som mod slutningen får lov at syre godt ud i støj. Noget som også sker i flere andre sange, blandt andet ”Running Through Fire”, hvor Haubjerg vrænger godt igennem i omkvædet. Jeg har det lidt ambivalent med Talk Talk-coveret: På den ene side er det et fremragende nummer, som man ikke kan høre for tit, på anden side lægger Luster sig forholdsvis tæt på orginalversionen – men omvendt: Man kommer formodentlig aldrig til at høre sangen live med ophavsmanden, da hverken Talk Talk eller sangskriver Mark Hollis har optrådt eller for den sags skyld udgivet musik i mere end 20 år.

Hovedparten af sangene går i et ganske højt tempo, men Luster gearer ned i de mere afdæmpede ”Good Dreamer”, den smukke ”Fall and Forget” og Nothing to Lose”. I sidstnævnte er Haubjerg endda helt alene på scenen, nu med guitar i stedet for bas. Og så kommer hele bandet tilbage og trykker pedalen i den bund i den afsluttende ”Sex Beat”. Det er ikke udpræget nyskabende eller for den sags skyld super-personligt, men det er solidt sammenskruede sange fra en karismatisk frontfigur og et velspillende band, som sagtens kan blive noget større, end de er nu – og som man sagtens kan høre, hvis de krydser ens vej.

New Pleasure

Let’s Try It

You’ve Got the Heat