Det uskolede og uperfekte er den perfekte platform for Bo

Turbolens, Roskilde Festival, Pavilion

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

Det tog 16 minutter at skrive den og tre uger at lære den” Sådan introducerer Bo Madsen Jeres Sang. En slags hverdagssang om mor, far, børn og om at vokse op. Det er ”tørt”, betragtende, halvt vrøvlende og naivistisk. Det er netop det, som er Turbolens' store styrke. Et projekt, som guitaristen har sammensat med en række børn fra skolen, hvor hans egne børn går i skole.

Sidst Bo Madsen optrådte på Roskilde var det i bredformat i 2012 på Orange, denne gang besøger han festivalens mindste scene Pavilion, der danner rammen for den fremragende guitarists tilbagekomst på Roskilde. Mens hans tidligere band Mew både har mistet intensitet og momentum, så har Bo Madsen heldigvis fundet lysten til at lege og gå nye veje musikalsk.

Fremmødet denne middagsstund er stort, og aldersmæssigt var vi på 15 plus. De var der alle sammen, vennerne, familien og alle os andre. ”Mullerne er landet, og de har vibrerende læber”, lyder det kækt fra Bo Madsen iført smækbukser og skjorte med guldglimmer. Imens entrerer de unge korsangere, døbt Mullerne, Mingus på trommer og Julius på bas scenen. Rytmesektionen skulle senere vise sig at være den absolutte tyngde i bandet.

Ella synger for på på Farver, der er meget britisk i lyden og leder tankerne hen på Ligthning Seeds og The Smiths. Drømmen er fyldt med fabulerende guitarguirlander, hvis sugende lyd bliver tungt bakket op af Mingus' rullende trommer. Allerede her står det fast, at Bo Madsen har et solidt fundament med sin unge trommeslager og bassist, der er vokset gevaldigt med opgaven siden den spæde start.

Det nye nummer 2 forløses i et kæmpebrus med Mullernes kor og de stødende guitarstikninger, og da den fremragende Rastløse Bevægelser spilles mod slut, er det, så teltdugen lige er ved at lette. Den gedigne ørehænger med Mullernes himmelske kor rækker mod de højere luftlag. At Bo Madsen stadig er kongerigets bedste guitarist sammen med Peter Peter er indiskutabelt. Hans fintmaskede og finurlige guitarspil er banebrydende og er hans signaturlyd. Den leverede han på forbilledlig og på legende vis med Turbolens. Som Bo Madsen selv konstaterede midtvejs i koncerten. ”Det er godt at gå igennem livet med nogle læremestre. Hvis der er noget, der inspirerer mig, så er det disse unge mennesker”