ANMELDELSE: De lumre dansetrin passede perfekt til Skalskoven

Big Boi, Nibe Festival, Store Scene

Anmeldt af Kristina Kjærgaard Hansen | GAFFA

Nibe Festival lagde hårdt ud i år med et stærkt program allerede på førstedagen. Et af de helt store navne i år, Big Boi, fra den legendariske hiphop duo Outkast, startede en fest kl. 19.15 på den store scene.

Publikum var dog lidt en mangelvare, og de fremmødte hørte bestemt til den yngre generation. Den sene generation Z, de der endnu ikke havde set dagens lys, da Outkast smed debutalbummet på gaden i 1994. Ikke desto mindre er rækkerne tættest på scenen enormt begejstrede og har en smittende energi, hvilket Big Boi og hans makker Sleepy Brown levede højt på. Da musikken starter, og den tunge bas kan mærkes helt fra fødderne og op til næseborene, stimler der flere og flere til. De erfarne herrer lader sig på ingen måde ikke slå ud af manglen på tilskuere, de er kommet for at gøre det, de gør bedst – rappe og entertaine til den store guldmedalje.

Guldet hang også tungt om halsen på dem begge, og US-rapper stilen holdt stik. De store Nike-kicks og Air Jordans som fundamenter på et par gutter, der henholdsvis har passeret de 40 og skubber de 50, bremser dog ikke de letteste og fineste synkroniserede dansetrin og dertilhørende kæmpegrin, der var et par teenageknægte værdig. En skøn detalje var dj’en, som bag pulten nød en grøn Tuborg, kold fra kassen. Nibe-stemningen var over alle.

Med deres veloplagte humør, showmanship og formidable rap-kundskaber underholdt Big Boi og co. i højt gear fra start til slut. Cirka halvvejs i sættet drog jeg en smule bagud for at danne mig et overblik over stemningen og de tilstødende publikummer. Og minsandten om ikke de ”gamle” fans også var der, blot placeret længere tilbage med en fadøl i den ene hånd og den anden plantet solidt i lommen, som den respektive nordjyde nu opfører sig på festival. Efter de 40 i hvert fald.

Da Big Boi og crewet smider det første Outkast-nummer på, hujes og klappes der fra samtlige tilhørere. Alle synger med på "Ms. Jackson", og der bliver kastet så mange håndtegn, at ingen gymnasiedrenge nogensinde har følt sig mere street. Der er ingen tvivl om, at Outkast-repertoiret stadig er det bærende element for Big Boi, selvom han har leveret et par stærke hits på egen hånd. "Chocolate" har så solidt et beat, at ingen kan stå stille, og der danses lige så energisk på scenen som blandt publikum til det sexede partynummer.

Samme effekt opstod til hittet "All Night", som også har nået de kommercielle ører, da den sidste år blev brugt i en international reklame for Apples iPhone X. De to gutter formåede hele vejen igennem at fylde den store scene godt ud med både musikken og fysikken. Til ”I Like The Way You Move” hoppede Sleepy Brown ned fra scenen og delte kram og kys ud til alle på første række, både drenge, piger, mænd og kvinder fik kærligheden at føle fra den store gut.

Den traditionelle sydstatshiphop hitter stadig og var et skønt og festligt genhør fra et par store navne, som virkelig så ud til at ”hygge” sig på scenen og sammen med et lille, men højt engageret og dedikeret publikum.