Godt på vej mod popkejsertitlen

Maximillian, Smukfest, Bøgescenerne

Godt på vej mod popkejsertitlen

Teenagepigerne er i massivt overtal, da den 20-årige danske popsanger Maximillian med efternavnet Rasmussen træder ind på Bøgescenen tidligt torsdag eftermiddag iført grøn træningsdragt, solbriller og affarvede krøller. Scenestørrelsen er noget overdimensioneret, men det er den på den anden side ofte så tidligt på dagen. Maximillian har allerede udgivet to singler, der har mere end en million streams hver på Spotify, ”Higher" og "Heard (Draft)". Han har i alt udsendt fem singler over det sidste år, men allerede haft sin egen serie på DR3, og GAFFA har tidligere anmeldt ham ganske positivt, så der er grund til at have høje forventninger.

Maximillian er især blevet rost for sin vokal, og den glimrer også denne varme eftermiddag. En fyldig, ren og udtryksfuld popsoulvokal, som ofte går højt op uden at slå over i falset – og så enkelte gange rammer falsetten klart, som eksempelvis i ”Heard (Draft)”. Den sang får vi mod slutningen af den tre kvarter lange optræden, hvor Maxillian lægger ud med et uudgivet nummer, ”Bells”, bakket op af et lille band bestående af trommeslager og keyboardspiller. En ballade, og dem har Maximillian mange af på sætlisten. Flere af sangene udvikler sig dog dynamisk undervejs, eksempelvis singlen ”Feelings”, hvor der kommer mere gang i trommerne fra og med andet omkvæd, mens ”Heard (Draft)” hele vejen er præget af diskret piskende trommer og pumpende synth-bas.

I ”Higher” ligger Maximllians stemme i et dybt leje, hvor han også bevæger sig ubesværet over smukke klaverakkorder, og i det hele taget er hans røst den totale antitese til Britney Spears’ playbackshow på samme scene natten forinden. Da han smider træningstrøjen, stiger begejstringen, også selvom han trods alt har en T-shirt på nedenunder. Han får samtidig fremvist en glad smiley-tatovering, og der er da også meget at smile ad under showet. Eksempelvis det nye nummer ”Beautiful Scars”, der adskiller sig fra resten ved at være akkompagneret af guitar – og intet andet.

Der er dog også plads til forbedringer. Maximillian har endnu ikke sange nok til en hel koncert og må derfor supplere op med en fin, men ikke udpræget nytænkende coverversion af den åndsbeslægtede Troye Sivans ”Too Good”. Og så kunne det være fint med lidt flere up-tempo-sange til at bryde den diskrete monotoni, som de mange ballader fører med sig. Dagens sidste sang, den nye ”Let Go”, er dagens absolut mest energiske, og den lyder som et kommende hit, som folk begynder at klappe med på helt af sig selv, hvilket altid er et godt tegn.

Med andre ord er Maximillian godt på vej til en titel som Danmarks nye pophåb – og han har jo også et rigtig godt kunstnernavn. Et navn, han deler med flere romerske kejsere. Popkejser er Maximillian ikke endnu, men han skal nok blive til noget.

Bells

Feelings

Higher