Italobrothers holdt hoppefest

Italobrothers, Smukfest, Sherwoodscenen

Italobrothers holdt hoppefest

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

For mange yngre mennesker har tyske ItaloBrothers med deres italo dance været soundtrack til mangen en klassefest og teenageromance i det forgangne årti. Siden gennembruddet med først Mike Oldfield-remake’et af “Moonlight Shadow” og siden megahittet “Stomp on the Ground” for små 10 år siden har duoen vist sig leveringsdygtige i dansegulvshits med en bred popappel. Med det in mente var der lagt i kakkelovnen til teenagedance i sommerluften, torsdag aften kl 19:15 på Smukfests lille scene, Sherwood Scenen.

Valget af netop Sherwood Scenen virkede fra start en smule pessimistisk, for der var langt flere end den vanlige kapacitet på denne scene allerede 15 minutter før koncertstart. ItaloBrothers er et stort navn indenfor genren i Skandinavien, og særligt Danmark, hvor de til aftenens koncert faktisk spillede deres koncert nummer 400(!) på ni år, hvilket giver et fint vink om, at man formentlig har besøgt et diskotek eller to her i Kongeriget. Forsanger Mathias Metten Klyve er da også bosat i Børkop lige uden for Vejle – altså stort set på hjemmebane her i Skanderborg. Fra scenen fik vi da også smagsprøver på Klyves glimrende danskkundskaber, vekslende med engelsk og en masse “SKANDERBOARG” råb. Derudover blev publikum løbende engageret, eksempelvis med fællessang af “Der er et yndigt land” og senere en meget underlig smartphone app call/response (When I say Pokémon, you say Go?!).

Egentlig er Italobrothers en trio, bestående af producer og DJ Zacharias Adrian, sangskriver Kristian Sandberg og føromtalte Mathias Metten Klyve på vokal. Til aftenens show var det dog kun Klyve på scenen, som stod for at holde det unge publikum i gang, uden hjælp fra hverken dj eller band. Generelt kører gruppen efter en sikker formel: genkendelige melodier, meget simple omkvæd, samples og synth riffs. Derudover har de lavet en del mashup musik, som vi også fik smag for – blandt andet i form af en Bomfunk MCs “Freestyler”/ Post Malone “Rockstar” hybrid. Undervejs blev der sendt musikalske hilsner til kunstnere som O-Zone, Sash!, Snap!, MGMT og Alphaville, som alle er blevet samplet eller mashup’et på den ene eller anden måde gennem tidens løb. I det hele taget er en stor del af Italobrothers’ formel at tage klassiske dance-numre, speede dem op og lægge et tungere kick på.

Der blev plads til alle de store sommerhits, men i den silende regn, som piskede ned over Bøgeskoven var der - udover gedigen hoppestemning og fællessang – lidt en følelse af diskoteksjob, især da det end ikke var muligt at identificere en dj som en del af showet. Det lykkedes egentlig fint for den i øvrigt karismatiske forsanger at synge sig igennem, men med den mængde jobs og koncerter han/de spiller årligt var det også utroligt rutinepræget. Hits såsom “Summer Air”, “Radio Hardcore” og “Love is on Fire” blev alle sunget live af Klyve, men han fik hjælp fra en solid forudindspillet vokal.

Det var glad musik med gang i dansen, og en befrielse for en gangs skyld at overvære en elektronisk koncert, hvor der ikke udbrød moshpits hvert tredje minut. Højdepunktet kom mod slutningen, i form af megahittet “Stomp on the Ground”, mens så var der heller ikke mere i det end det.