Nephew fik kongelig visit og sejrede på hjemmebane

Nephew, Smukfest, Bøgescenerne

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Der er gennem årene blevet skrevet, sagt og talt meget om de danske festivaldarlings fra Nephew. De er dog uomtvisteligt et godt liveband, hvilket GAFFAs anmeldelse af deres koncert på Roskilde understregede. Torsdag aften var der lagt i kakkelovnen til, at Kvamm & Co. skulle gøre det kunsten efter, men denne gang i den jyske muld, tæt på hjemstavnen Aarhus, hvor bandet blev formet i 1996.

Smukfest, eller Skanderborg Festival som bandet selv konsekvent omtaler festivalen, er lidt af en hjemmebane for Nephew. Det er sjette gang, Nephew lægger vejen forbi, men første gang siden 2014, og det regnvåde Smukfest-publikum har i den grad hungret efter et stykke med Nephew. Troskyldigt har lyssværdene fundet vej midt for scenen, og allerede i løbet af introen "Overheard", som skifter over i "Grundvold" - et nummer fra ep-projektet Sommer-I-Ring – er der en fornemmelse af, at det her kan blive rigtig godt.

Siden sidst de var på tour har bandet fået en kvindelig tilføjelse, i form af sangerinden Marie Højlund. Ud over at bidrage med et vokalt modspil til Kvamms karakteristiske vokal, er hun også med til at fjerne lidt fokus fra den ellers altoverskyggende og karismatiske frontmand. Det har altid været Simon Kvamm, der med sin tørre humor, de kække bemærkninger og flippede tekster har taget fokus, og det klæder ham faktisk at dele en smule af spottet med den mere afdæmpede Højlund. Hun bliver desuden introduceret i starten af showet og får "en ægte Skanderborg-velkomst", som det nye medlem tydeligvis er lidt overvældet og berørt af. Når det er sagt, er det stadig sillkeborgenseren, der er festens midtpunkt, og det hersker der ingen tvivl om. Han boltrer sig i de vante rammer, når han snakker om omskrivninger af dansk sangskat og følger op med linjer som "man er så fuld og sjov, inden i en skov". Desuden kan han ikke dy sig for at referere til det netop overståede regnvejr, i de første linjer af "Bazooka", hvilket sender tankerne tilbage på den legendariske 07.07.07-koncert, fra den gennemblødte Roskilde Festival i 2007. Der er vist noget med Nephew og regnvejr...

Som nævnt tidligere er Nephew et band, som har opbygget et ry live som få andre herhjemme. Til trods for en smule lav vokal på Simon Kvamm ved introduktionen er der ikke en finger at sætte på samspillet, og inklusionen af Marie Højlund fungerer efter hensigten – især på numre som Kim Larsen coveret "Byens Hotel" og "First Blood Harddisk", hvor Kvamm og Højlund synger til hinanden fra hver deres ende af scenekanten. Ligeledes er det Højlunds drømmende vokal på Cranberries-coveret "No Need To Argue", som udgør introduktionen til "Hjertestarter", hvor Kvamm griber bolden med sit lakoniske "VESTERHAV"-råb. Det klæder familien at have fået et nyt medlem.

Der er vist bred enighed om, at Nephew fungerer bedst på modersmålet, hvorfor det også er en smule paradoksalt, at det mest gennemførte og vellykkede nummer til aftenens koncert er engelsksprogede "007 Is Also Gonna Die". Her får vi efter en lang klappeintro smidt krigsgrafik i ansigtet. Omkvædet udmunder i ildshow på scenen og frontmanden nede og tage selfies med fansne på forreste række. Foruden dette er der naturligvis gjort plads til den sædvanlige klappen-i-takt på "Movieklip" og fællessang på den omskrevne "Du danske Supersommer", som er et "cover" af klassikeren "Superliga". Aldrig har vi haft det så godt, som Simon selv beskriver det.

Selv med så mange år på bagen kan man dog øjensynligt stadig have esser i ærmet – især når man hedder Nephew. Til den sædvanlige battle mellem de to dele af publikum på "Worst/Best Case Scenario", er Kvamm usædvanligt lang tid om at finde en vinder. Han går derfor ud bag scenen for, med egne ord, at finde et upartisk medlem af publikum og hiver ingen ringere end Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik på scenen. Den overraskede alligevel de fleste, undertegnede inklusive. En tydeligt bedugget Kronprins udpeger en vinder og triller om backstage igen, mens koncerten nærmer sig sin slutning.

Med oppustelige måner ude blandt publikum synger Simon og Marie månen og festen ind på første ekstranummer, inden hyldesten til udlængslen – den fabelagtige "Amsterdam" – afrunder en opvisning i dansk rockmusik anno 2018. Amsterdams nærmest "Paradise" lignende åh-åh-åh råb skærer således gennem sensommerluften foran Bøgescenen, mens det tydeligt overvældede band modtager hyldesten fra det taknemmelige publikum fra scenekanten. Det var en aften på hjemmebane for Kvamm og co., og det eksekverede de til fulde.

Overheard

Grundvold

Mexico Ligger i Spanien