x
Deadmau5 henlagde bøgeskoven i trance

Deadmau5, Smukfest, Bøgescenerne

Deadmau5 henlagde bøgeskoven i trance

Anmeldt af Emil Lohse | GAFFA

Efter to foregående koncerter, der blev sublimt leveret af både Post Malone og derefter Suspekt, skulle den canadiske producer og dj Deadmau5 gøre sit for, at aftenen skulle slutte på samme høje niveau, som den startede.

Som et spøgelse i natten svævede Deadmau5 op på scenen og stillede sig klar, før han henlagde bøgeskoven i trance de næste 75 minutter. Lag på lag blev koncerten bygget op, som når bageren slår brød op. Det ene instrument efter det andet blev tilføjet, fjernet, tilføjet, skruet op for, ned for osv. og det eneste nogenlunde kontinuerlige instrument var den pumpende bas, der sammen med trommerne drev musikken fremad og fik det omkringstående publikum til at løfte fødderne og bevæge kroppen.

Deadmau5 er kendt for mere eller mindre at ”opfinde” sine shows på scenen, og da canadieren næsten kun spiller sine egne tracks on stage, giver det, efter min ydmyge holdning, en helt anden form for smoothness i dj-sættet. Det gav en form for uendelighedsfølelse, der bedst kan beskrives som at være musen i spillet ”run”, der henlagt til at løbe labyrint efter labyrint igennem presses til at blive ved med at bevæge sig fremad af musikken.

Godt 45 minutter inde i koncerten kom så det, alle havde ventet på. "Ghost ’n’ Stuff", hvor Rob Swyre lægger vokal til, begyndte stille og roligt at fade ind i mixet og fløj ud af højtalerne, og hvis der indtil da havde været nogle, som stod stille, så var der det ikke længere. Unge som gamle pumpede rundt imellem hinanden alt, imens Deadmau5 stod med sin creepy musemaske, der spottende så ned på publikum, imens fuck-finger-grafik fløj frem over tilbage overalt på scenen.

"Monophobia", der er producerens nyeste single, tog over, hvor "Ghost ’n’ stuff" lagde til, og stille, men kontinuerligt skruede musen op for tempoet, alt imens bassen gav følelsen af at komme buldrende bagfra klar til at overfalde alle de uvidende dansende eksistenser, der hoppede rundt i lyset fra Deadmau5s utroligt flotte lysshow.

Om det var fem, ti eller femten minutter, hvor musik og publikum blev presset fremad af den hurtige tromme og hårde bas, ved jeg ikke, men stille og roligt fadede musik og lyd ud og efterlod en selvlysende grøn Deadmau5 på scenen til stort bifald fra publikum.

Bedst, som jeg troede, vi var færdige, gik musen i gang igen og startede op med et stykke melodiøst ambient musik, der pludseligt blev revet midtover af en buldrende bas og en tromme, der pumpede beatet op, før det eksploderede og efterlod publikum i ren danseekstase for sidste gang denne aften.

Uden et ord og 75 minutter efter, at Deadmau5 var trådt på scenen, havde produceren leveret et helt lille kunsttykke i et smooth dj-sæt, der på nær de første 30 minutter, som var en smule trivielle, var fuldkommen suverænt.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA