Eftertænksom KarriereKanon-vinder er fortsat lovende

Sherpa, Smukfest, P3 Teltet

Arkivfoto

Den danske gruppe Sherpa var en af sidste års tre vindere af talentudviklingsforløbet KarriereKanonen, og en af præmierne var en koncert på dette års Smukfest. Godt nok er det blevet på et lidt tidligt tidspunkt, nemlig lørdag middag, og da musikerne går på scenen, er der kun 10-20 personer i teltet. Sherpa har da heller ikke ligefrem gjort kanonkarriere siden sidste års sejr, men de har dog udgivet en velanmeldt ep og fået et pænt P6 Beat-hit med ”Fornever”.

Sherpa består af sangeren Carsten Sherpa og keyboardspilleren Tore Nissen, live udvidet med en trommeslager. De kalder selv musikken ”progressiv pop”, og det er egentlig en udmærket betegnelse for deres melodiske og melankolske elektropop, hvor sangene ofte udvikler sig fra en stille intro til mere energiske omkvæd og eksplosive outroer, hvor trommeslageren hamrer løs, og Sherpa ofte assisterer Nissen på keyboardet. Det oplever vi blandt andet i ”Once More”. Et centralt element i gruppens udtryk er Carsten Sherpas meget flotte, ret lyse stemme, som ubesværet bevæger sig i det høje register og til tider slår over i fuld falset – tilmed med tydelig tekstudtale i det ret spartanske lydbillede.

”Fornever” kommer som sættets tredje sang og vækker måske en smule genkendelse i teltet, hvor vi nu er oppe på cirka 70 personer, hvor langt hovedparten bliver hængende hele vejen, og lidt flere kommer til senere i koncerten. Den solide sang med den finurlige titel er som andre af gruppens numre kendetegnet ved brug af elektroniske trommer, og den vemodige og længselsfulde undertone er særlig stærk her.

Et af dagens højdepunkter er ”Everyone Ends Up Losing”, der netop begynder tyst, men får power i det meget iørefaldende omkvæd, og sangen kunne lyde som et kommende hit. Det samme gælder den midt-tempo-groovy ”Sunshine”, hvis omkvædslinje ”I’m a fucking ray of fucking sunshine” er svær at få ud af hovedet igen. Utroligt, hvor effektiv det lille f-ord kan være.

Det kunne være interessant at opleve Sherpa udvide udtrykket med eksempelvis guitar, men under alle omstændigheder er det et band med masser af talent og potentiale, og de kan forhåbentlig opleves igen et af kommende år på Smukfest – meget gerne med betydeligt flere tilhørere.

Heartless

Against the World

Fornever