Queer Niels Hausgaard med guddommelig vokal

Serpentwithfeet, Værket, Haven festival

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Lyder overskriften lige åndssvag nok? Måske. Men faktum er, at der i undergrunds-New York findes en sort, homoseksuel version af hele Danmarks Niels Hausgaard.

Josiah Wise startede med at studere klassisk sang, men droppede undervisning for at chille rundt i Paris og London, før han endte i New York. Her fandt kunstneren Josiah, nu serpentwithfeet, sin hylde på den homoseksuelle undergrundsscene, hvor han eksperimenterede med sin vokal i samspil med et elektronisk udtryk. Der er en stærk visuel tilstedeværelse hos serpentwithfeet, blandet med en genreleg med både gospel og r&b til stede. serpentwithfeet udgav debut-ep’en Blisters i 2016 og debutalbummet Soil i 2018.

Allerede under første nummer står det klart, at jeg ikke vil bruge min tid på at faktatjekke sætlisten til koncerten med serpentwithfeet på Haven festivals lille upcomingscene, Værket. For serpentwithfeet er en helt overjordisk fænomenal vokalist. Han går op og ned og til højre og venstre og rundt og hen og over, og han gør det med en nærmest provokerende lethed. I et hvad man kan kalde sparsomt setup, står serpentwithfeet alene på den lille scene, iført sin karakteristiske septum-piercing og gul hættetrøje. Det er en smule skuffende, at der ikke er band med, for det giver en hul fornemmelse når man ved, musikken kommer fra en iPod (eller en compuer, du ved hvad jeg mener).

Men serpentwithfeet har måske egentlig bare regnet ud, hvordan han spiller på sine forcer. Han veksler mellem iPod-baggrundsmusik og at stå alene med klaver, hvilket han i øvrigt spiller fuldstændig fejlfrit og med et overskud, der kan gøre enhver konservatorieuddannet pianist misundelig. Og i de her sekvenser med serpentwithfeet bag klaveret, kommer Niels Hausgaard til syne. For den her artist er så skide elskværdig og har den mest underspillede, finurlige humor. Som når han synger om forlist kærlighed, eller når han joker med, at han altid har tænkt, hans vokal var for dyb og lød som en dæmon. For så at gå over i guddommelig falset.

Dem, jeg er til koncert med, udbryder at: "Det her er jo som porno for dig". Og ja, jeg er en sucker for sindssyge vokaler, der kan frasere uden at virke forceret, og uden at man bliver irriteret over overmenneskeligheden i det. Samtidig har serpentwithfeet noget på hjerte – han stiller spørgsmålet til Millennial-generationen: Kan vi være dovne og forelskede på samme tid?

I mit tilfælde er svaret måske – jeg blev i hvert fald forelsket i serpentwithfeet. Og jeg kan ikke vente, til han kommer til Danmark igen, forhåbentligt på en større scene og under mindre våde forhold.