Pragtfuld provinskoncert med de drevne dansktop-drenge

Humørekspressen feat. Kandis-Johnny, Wonderfestiwall, Ankermyr

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Da færgen sejler ind i Rønne havn torsdag aften, er det unægteligt vanskeligt at finde anledning til at modsige Bornholms status som - som det hedder i den gamle sang - ”den dejligste ferieø”. Hvad angår klientel og musikprogram adskiller Wonderfestiwall sig ikke væsentligt fra så mange andre provinsfestivaler; her er tidens syntetiske poptoner, en masse unge mænd i bar overkrop og bøllehatte, enerverende basrytmer samt et anseligt antal små stramme denim-nederdele af absolut appetitligt snit.

Til gengæld kan festivalen prale af en helt ualmindeligt smuk beliggenhed nær Allinge på det nordlige Bornholm. Denne fredag ved middagstid er der så mulighed for at opleve Humørekspressen – undertegnedes hovednavn på årets program, som i den grad lever op til deres navn med et aldeles uimodståeligt sæt på en times tid. Uanset promille er det meget svært ikke at lade sig rive med af gruppens på éen gang humoristiske (men aldrig ironiske) og loyale formidling af arven fra dansktop-koryfæer som John Mogensen og Peter Belli.

Sådan var det med gruppens debutplade fra sidste sommer – og sådan er det i dag på Bornholm, hvor Pharfar (blot 12 timer efter sit sæt med Bikstok i aftes), Chapper, Klumben og Peter Lützen blænder op for stilsikre træffere som "Under hanen", "Godter på vej" og "Tommy er død" med lige dele glimt i øjet og respekt for traditionen. Der er halvtomt på pladsen foran den lille scene, men det forhindrer ikke de tilstedeværende i at have en fest.

Stemningen stiger

Dagens første branderter er allerede under opbygning, og også på scenen synes stemningen for opadgående. ”Har I lyst at høre en nedturssang, man ikke kan danse til?”, spørger Pharphar, idet han rejser sig fra trommesættet. Det har vi naturligvis, og Klumben hjælper dancehall-koryfæet med at få lædervest på, inden ”Du’ et røvhul” fyres af med stor patos.

Og minsandten om ikke selveste Kandis-johnny dukker op som gæst på et enkelt nummer - "kan det blive sjovere? Kan det blive mere grineren?", som Pharfar retorisk spørger, inden dansktop-veteranen gør sin entre iført stramme bukser, glitrende T-shirt og fadøl.

Pharfar og Klumben flankeres af humørsprederen Chapper, på bas, og guitaristen Lützen, som leverer adskillige fine soli i sættets løb og også indtager den vokale hovedrolle flere steder.

Det gælder for eksempel morsomme ”De tre øl” – hvor fortælleren lader kvinden få møblerne og resten af indboet, men insisterer på at beholde de tre øl, som står i køleskabet. Måske for at ende som Tommy, der dør under en ”bowlingtur til nordens Paris”, eller John som røg ”Under hanen” i sættets stærke åbner.

Og sådan er det hele vejen igennem. Sjov og ballade, javist – men også de skæbnefortællinger, som er en uadskillelig del af den bodega-brune æstetik, ensemblet dyrker. Eller som bandet siger, også fra scenen på Bornholm den solrige fredag eftermiddag: ”Dårligt humør er jo også humør...” Sande ord. Selvom det unægtelig er svært at tørre smilet af ansigtet, da Humørekspressen forlader scenen og sender os ud i skoven af Nike-sko, svedglinsende biceps’er og piger, som kun lige har passeret den seksuelle lavalder.

I højt humør, med lyst til diverse rusmidler og en håndfuld ubetalelige score-replikker rigere. ”Hedder du Gilette? Jo, for du er the best a man can get...