Popfinne med pondus og potentiale

Alma, Wonderfestiwall, Opalen

Popfinne med pondus og potentiale

Wonderfestiwall har i år tre markante internationale navne på programmet, og det første er finske Alma. Popsangerinden, der i slutningen af 2016 og begyndelsen af 2017 fik et stort europæisk hit med ”Dye My Hair” og gjorde sig bemærket med sit grønne hår – og siden har udgivet musik i samarbejde med blandt andre den amerikanske rapper French Montana og europæiske sangerinder som engelske Charli XCX, svenske Tove Lo og vor egen MØ. Hun kan da også sammenlignes med alle de nævnte kvinder forstået på den måde, at hun laver popmusik, som både er iørefaldende og lettilgængelig og har en smule kant og bid.

Alma indtager – til lyden af ”Finlandia” fra hjemlandets store klassiske komponist Jean Sibelius – scenen med en dj og backup-sangerinde, som hun ping-ponger en del med, lidt i stil med mange rapperes brug af en sidekick-rapper. Håret er nu kun sporadisk grønt og ellers blond, og energiniveauet er højt. Alma har ikke den helt store sangstemme, og backupperens er endnu mindre, men Almas vokal er dog rimelig, og sangene, eksempelvis hittet ”Karma”, er yderst iørefaldende. Det er melodisk og dansabel pop i forholdsvis højt tempo. Jeg står dog ærgrer mig over, at al musikken kommer fra en dj, men efter fire numre kommer der faktisk et liveband på scenen i form af en guitarist, en trommeslager og en slagtøjsspiller. Keyboardlydene og noget af guitaren er dog stadig præindspillet, men det er nu et skridt i den rigtige retning, og intensiteten stiger yderligere.

”Back 2 U” er en af sættets få mere afdæmpede sange og er et fint pusterum, inden koncerten slutter med de store hits ”Dye My Hair” – med masser af fællessang – og ”Chasing Highs”. Publikum er i højt humør, og det lader Alma også til at være. Jeg glæder mig desuden over, at man kan få succes som popsanger m/k og dermed have idolstatus i vore dage uden at være i besiddelse af en toptrænet krop, for det er Alma ikke, hun er frodig i ordets bedste betydning, hvilket ses alt for sjældent på tidens popscene. Endnu en grund til at lægge mærke til hende, men musikken er bestemt interessant nok i sig selv.

Finlandia Intro

Phases

Karma