Stadig høj cigarføring hos danskhall-stilskaberne

Bikstok, Wonderfestiwall, Ankermyr

Der er stadig afbrændingsforbud på Bornholm som et af de få steder i landet, så det er meget passende, at Bikstok Røgsystem for tre år siden smed røg-delen ud af deres navn, efter eget udsagn fordi de ikke røg så meget mere – altså af Peter Belli-tobakken. Der er dog masser af scenerøg, da vokalisterne Blæs Bukki, Eaggerman og Pharfar sammen med en dj og en trommeslager indtager hovedscenen som sidste livenavn på førstedagen af Wonderfestiwall. Gruppen er ikke pladeaktuel og er i det hele taget ikke kendt for voldsom høj produktivitet.

Der gik ti år fra det skelsættende debutalbum Over stok og sten fra 2005 – et af de første forsøg på at lave dancehall med danske tekster – til opfølgeren Uranium, som oven i købet var et minialbum, og der er ikke meldinger om ny musik på vej. Medlemmerne er dog også aktive i andre sammenhænge, ikke mindst Pharfar, der både er producer, solokunstner og senest også medlem af den ligeledes Wonderfestiwall-aktuelle dansktopgruppe Humørekspressen. Blæs Bukki er kendt fra Malk de Koijn og var ligeledes en del af det tilsyneladende kortlivede, men fremragende orkester Balstyrko, mens EaggerStunn har udgivet et album med den ligeledes hedengangne duo EaggerStunn.

Et af Bikstoks stærkeste kort er deres sprogligt særdeles veloplagte tekster, som giver visse associationer til Malk de Koijn, som de som sagt også deler et medlem med. Derfor er det godt, at de talesyngende, rappende og toastende vokaler går så klart igennem, både Pharfars og Eaggermans meget ekspressive ”nu skal vi fortælle jer”-stemmer og Blæs Bukkis lidt mørkere og smådystre røst oven på det inciterende trommespil og dj-backingen.

Af samme grund kan jeg ikke lade være med at tænke over, hvordan de mest aggressive kønsdebattører vil forholde sig til gruppens tekster. Bikstok synger ganske vist ikke ”Sut den op fra slap”, men flere af deres sange kredser om nogenlunde samme budskab, med lidt mere kreativ sprogføring. I ”Uranium” lyder det eksempelvis: ”Pigerne vil snave, mmh, ned og gnave”, og i gennembrudshittet ”Cigar” synges der som bekendt: ”Pigerne på gulvet, de kan li’ vores cigar / De elsker os og de penge, vi har.” I Bikstoks univers er mændene som regel aktive, mens kvinderne – konerne, som de hedder hos Bikstok – fortrinsvis er passive. Det skal dog lige siges, at salig Natasja (RIP) spillede en fremtrædende rolle på selvsamme ”Cigar”, og hun er også med på backtrack i dag og får behørig hyldest.

Nå, det generer nu ikke mig, når det er så verbalt veloplagt, og så handler Bikstoks tekster jo også om andet end koner og røg, eksempelvis den samfundskritiske ”Fabrik” om at have en lidt for kraftig ”arbejd, arbejd”-indstilling til tilværelsen. Vi får også den politi-volds-kritiske ”Kugledans”, som Eaggerman lavede med EaggerStunn og et enkelt nyt nummer, ”Gondolero”, hvor der bliver sunget om blandt andet hvalfangst. Det er fremragende underholdning, og publikum er overraskende passive, men måske er hovedparten simpelthen for unge til at have oplevet Bikstok i deres kommercielle storhedstid, som ligger hele 13 år tilbage. Det skal dog ikke afholde mig fra at udnævne Bikstok som dagens højdepunkt på Wonderfestiwall – lad der gerne komme ny musik snart, tak!

Tyveknægt

Tjikkah

Radio