Hun er jo stadig lige her, og tak for det

Anne Linnet, Wonderfestiwall, Ankermyr

Det er i år 30 år siden, Anne Linnet udgav sit bedst sælgende album Jeg er jo lige her, og til efteråret tager hun på Danmarksturné, hvor hun vil fremføre udgivelsen i sin helhed. Da plakaten for samme turné – et remake af pladecoveret med et foto af den nu 65-årige Linnet – pryder bagscenen, er min første tanke, at Linnet allerede har taget hul på denne turné. En tanke, der får yderligere næring, da hun lægger ud med netop dette albums åbningssang, klassikeren ”Tusind stykker”.

Linnet har medbragt seks velspillende musikere, guitarist Anders Bo Jespersen, bassist Jakob Christensen, keyboardspiller Jesper Bo Hansen, trommeslager Morten Hellborn, percussionist og guitarist Marcus Linnet (Annes søn) og korsangerinde Julie Lindell, og senere i koncerten spiller hun selv skiftevis elektrisk og akustisk guitar. Den akustiske guitar er også i fokus her på et af Linnets absolutte glansnumre, mens udtrykket bliver anderledes rocket og blueset på sættets næste nummer, ”Ved min side”, som også stammer fra Jeg er jo lige her, dog fra lp’ens side 2. Sangen er omarrangeret fra den oprindelige, meget keyboardorienterede version, og det klæder den. Linnet fortæller drilsk, at sangen måske indeholder et tip eller to, hvis man vil have held med et længerevarende forhold – noget, hun selv ikke har haft den store succes med i de senere år, hvis man skal tro sladderpressen, men nu skulle hun være lykkeligt forelsket igen-igen, og det kan man jo kun glæde sig over.

Herefter får vi Tove Ditlevsen-tonesætningen ”Barndommens gade”, og det står nu klart, at vi ikke er i gang med en Jeg er jo lige her-albumkoncert, men en tur ned ad memory lane i hele Linnets store bagkatalog. Med en enkelt undtagelse er samtlige sange fra 70’erne eller 80’erne, men vi hører også den helt nye fædrelandssang, ”Højt mod Nordens stjerner”, som er en klassisk, viselignende Linnet-sang i stil med ”Forårsdag” (som hun spiller senere i koncerten) og ”Lille Messias”, og som understreger, at hendes kompositoriske evner er intakte. Nummeret lyder faktisk, som om det er på vej direkte i Højskolesangbogen. Godt gået!

Den ene fremragende sang efter den anden følger, og en stor del stammer faktisk fra Jeg er jo lige her, så vi ender med at få otte ud af lp-udgavens ni numre fra dette album (der var en bonussang på cd’en, det brugte man ofte i slut-80’erne). Heriblandt som nævnt den akustiske, salmelignende ”Forårsdag”, der traditionen tro udløser fællessang og gåsehud, og ”Tabt mit hjerte” med smukt, gospelinspireret kor fra Julie Lindell og Marcus Linnet. Koncerten er dog ikke uden problemer. ”Kærlighedens farer”, oprindeligt en duet mellem Linnet og Nikolaj Steen, bliver i dag sunget som duet mellem Julie Lindell og Marcus Linnet, men sidstnævntes mikrofon er der slet ikke skruet op for, så øjeblikket fremstår som et antiklimaks. Marcus får dog en chance senere, da han skal synge duet med sin mor på ”Venner”, og der nu er kommet styr på mikrofonproblemerne.

Et andet mindre problem er lydniveauet, som især i starten af koncerten er lige lovlig lavt. For at få den bedste lydoplevelse har jeg stillet mig ved siden af mikserpulten, hvor lyden som regel er bedst, men her langt væk fra scenen er lyden så lav, at lidt sniksnak generer de mere afdæmpede sange. Lyden synes dog at blive lidt højere på de mere tempofyldte numre, som især er lagt sidst i koncerten, hvor vi blandt andet får Marquis de Sade-klassikeren ”Venus” med en af dagens mange veloplagte guitarsoloer fra Anders Bo Jespersen. Senere følger et medley med blandt andet halvdelen af den formidable, erotiske funksang ”Glor på vinduer”, som jeg dog gerne havde hørt i sin helhed. Anne Linnets stemme er rimelig, ikke mindst alderen taget i betragtning, men hun blegner dog ved siden af sin jævnaldrende kollega Lis Sørensen, som formodentlig skal trække det store læs, når de to sammen med den stemmemæssigt noget slidte (og tidligere sygdomsramte) Sanne Salomonsen skal på arenaturné til foråret.

Koncerten slutter ikke overraskende med klassikeren ”Smuk og dejlig”, og det kan konstateres, at Anne Linnet stadig fortjener sin legendestatus, om end kun er hørt skarpere tidligere. Jeg agter dog atter at indfinde mig, når hun til efteråret drager på Jeg er jo lige her-turné, hvor hun igen vil synge disse linjer, som også synes passende for mit og mange andres forhold til Anne Linnet:

"Vi har meget mere sammen, end man lige kan se, på årene der svandt
Det har givet os en masse, som vi gemmer indeni
Og livet det har endnu meget, at give os hver især, ja, ja