Popteenager med potentiale

Clara, Wonderfestiwall, Sletten

Popteenager med potentiale

Jeg vil nødig lyde fordomsfuld, men jeg har det lidt dårligt med kunstnere, der kun optræder under deres fornavn, medmindre det er et meget specielt navn som Madonna eller Medina (sidstnævnte er jo heller ikke hendes oprindelige navn). Men Clara? Clara hvem? Det lyder jo som en X Factor-deltager, man har glemt inden månedens udgang, og er i øvrigt svært at google. Men lad det ligge, det er jo trods alt musikken, der er vigtigst, og den viser sig at være ganske interessant.

Clara fylder først 18 år den 24. august, og samme dag udgiver hun sit debutalbum på den danske afdeling af multinationale Sony Music. Hun har haft et par solide hits med singlerne ”What they Say”, ”Suffocating” og ”Foolish”, udsendte sidste år ep’en Dress Like You’re Already Famous og nu optræder hun så tidligt lørdag aften på Wonderfestiwall med en keyboardspiller og en trommeslager. Velspillende, men lidt anonyme.

Musikken er rendyrket pop, måske med et lillebitte skvæt r&b, og Clara er i besiddelse af en solid mellemregister-stemme til formålet, ikke helt ulig eksempelvis Rihannas – koret er desværre, som hos så mange andre popnavne, indspillet på backtrack. Sangene er yderst iørefaldende, og sætter rummer både ballader, midt-tempo-sange og noget med lidt mere gang i. Sangen ”Way Too Drunk” adskiller sig midtvejs i sættet ved at være en ballade kun på akustisk guitar, men dette strengeinstrument får desværre kun lov at blive rørt i denne ene sang.

”What they Say”s linje ”Dress like you’re already famous” synes ikke helt at passe til Claras sceneoutfit denne aften, men hun er dog forholdsvis farvestrålende påklædt. Sangen handler om at indgyde sig selv selvtillid, og det kan Clara roligt gøre, for hun er absolut et lovende talent, som vi givetvis kommer til at høre meget mere til. Og så kan det være, jeg vænner mig til hendes manglende efternavn. Ligesom med Christopher.

Intro

Slippin’

Unsaid