Lungepatienter løftede i forvejen smuk indie-elektro-barok-koncert

Efterklang + Box, Sankt Lukas Kirke, Aarhus

I begyndelsen af 2014 gav Efterklang den såkaldte ”Last Concert” i hjembyen Sønderborg, og forud for denne bekendtgjorde de, at det fremover ville agere på en ny måde – de ville arbejde projektorienteret og ikke på den traditionelle måde med at udgive album og turnere. Siden har de skabt den meget flotte opera Leaves – The Art of Falling, som de så – heldigvis – både har udgivet på album og turneret med, og nu har de så slået sig sammen med det belgiske barokorkester B.O.X. om at skabe en ny stribe sange, som de ligeledes er draget på tour med. Turnéens første og indtil videre eneste koncert i Danmark finder sted i Sankt Lukas Kirke under Aarhus Festuge, og det har givet en udsolgt sal.

At slå sig sammen med et barokorkester giver god mening for Efterklang, for akustiske instrumenter som strygere og blæsere har altid været en central af gruppens univers, sideløbende med elektroniske elementer og et udtryk i omegnen af indierock. Denne aften skal det dog vise sig, at den elektroniske dimension spiller en ret afdæmpet rolle, om end keyboardspiller og elektronikbetjener Mads Brauer får lov at åbne koncerten med lange toner og akkorder fra keyboardet, inden resten af de to orkestre sætter ind. Foruden Brauer stiller Efterklang op i kerneformationen med forsanger Casper Clausen, til en afveksling uden nogen former for slagtøj, og bassist Rasmus Stolberg. De seks musikere i B.O.X. spiller på cembalo/orgel, viola da gamba, barokharpe, theorbo, cornetti og kornet, og de i alt ni personer på scenen skaber et delikat lydbillede, hvor de enkelte instrumenter står klart i forhold til hinanden. Rasmus Stolbergs melodiske bas spiller i øvrigt en central rolle i flere numre.

”Det er første gang, jeg synger danske tekster i Danmark, så jeg er lidt nervøs,” siger Casper Clausen tidligt i koncerten og ja, trods deres danske navn har Efterklang tidligere altid sunget på engelsk. Umiddelbart virker de ret kortfattede danske tekster ganske poetiske, ikke mindst det sidste nummer, hvis tekst i sin helhed lyder: ”Hold mine hænder, tågen forsvinder, alting forandres, du ser mig, jeg ser dig. ” Casper Clausen synger som sædvanlig udtryksfuldt og stærkt, til tider i falset. Lineuppen indeholder ingen trommer, og numrene hører da også til Efterklangs langsomste til dato, især i første halvdel af sættet. Lidt over halvvejs sætter ”Verden forsvinder” tempoet en smule op, og denne sang bliver som den eneste båret frem af et diskret elektronisk beat. En kærkommen variation, der får den i forvejen smukke koncert til at løfte sig for alvor, og niveauet bevares på de efterfølgende, meget flotte sange, der gennemgående er ganske lange. Derfor får vi kun syv numre i løbet af den knap en time lange optræden.

Lyssætningen i kirken er særdeles stemningsfuld, med dybblå og lilla nuancer som gennemgående på den store bagvæg bag musikerne og alteret. Heldigvis venter de to grupper med at spille, til mørket er faldet på udenfor. Jeg har set flere koncerter i samme kirke, hvor dagslys udefra satte en stopper for mulig magi i det mørke rum, men det er heldigvis ikke noget problem i aften. Som en meget effektiv gimmick kommer Aarhus Lungekor, et kor af KOL-patienter – der altså har nedsat lungefunktion og i øvrigt alle er seniorer – på i sidste nummer, ”Hold mine hænder”. Det er decideret rørende at høre disse glade, fysisk udfordrede amatører synge lidt, ja, amatøragtigt, men faktisk overraskende godt sammen med de topprofessionelle musikere og dermed understrege, at man ofte kan, hvad man vil. Sjovt nok præcis samtidig med, at et hold af rene amatører spiller dansk landskamp mod Slovakiet og nøjes med at tabe hæderlige 0-3.

Koncerten med Efterklang og B.O.X. er langt mere end hæderlig. Enkelte steder i første halvdel er den trods mange kvaliteter næsten for stillestående, men afslutningen er til gengæld hjertegribende og understreger, at Efterklang stadig er et band, man kan tillade sig at have høje forventninger til – og at både B.O.X. og Aarhus Lungekor fortjener at blive tjekket yderligere ud. Heldigvis udkommer parternes fælles anstrengelser på et album inden årets udgang – og forhåbentlig kommer de tilbage til Danmark, så andre end Aarhus kan få glæde af dem.

Horisont
Supertanker
Hænder der åbner sig