Troye Sivan
Bloom

Queer-ikonet, vi har manglet

Album / EMI Australia
Udgivelse D. 31.08.2018
Sara Elisabeth Nedergaard

YouTube-kendissen, der blev popstjerne, Troye Sivan, er udkommet med album nummer to efter 2015’s Blue Neighbourhood. På Bloom fortsætter Sivan med den melankolske pop, men går skridtet videre for at cementere sig som et af dette årtis mest indflydelsesrige homoseksuelle i musikbranchen. En titel, der har stået mere eller mindre tom siden Elton, Freddy og George, og som det er på tide bliver fyldt ud.

Troye Sivan lægger hårdt ud på albumåbneren ”Seventeen”, der handler om Sivans første seksuelle møde med en ældre mand via Tinder-for-bøsser-appen Grindr. Og det er især her, Sivan adskiller sig fra andre mandlige popstjerner: Han er ærlig, åben, uforbeholden og sårbar i sin musik. Det er der altså mange, der kunne lære noget af! Lyrisk er Sivan heller ikke helt tosset – som på ”Plum”, der, ligesom størstedelen af albummet, handler om ung, homoseksuel kærlighed, her i form af frugt-metaforer. Der fungerer! ”My! My! My!” er organisk og hårdtslående på samme tid og lyden af fremtidens pop. Simpelthen. ”Bloom” er queer-hymnen, vi ikke vidste, at vi manglede, og ”Dance to This” featuring Ariana Grande er et genialt samarbejde med Sivans kvindelige pendant, når begge danser fjollet rundt og bare snakker åbent om drenge, som unge mennesker i starten af 20’erne skal og bør.

Personligt er højdepunkterne de to mere stille sange, nemlig ”The Good Side” og ”Animal”, der emmer af melankoli og nostalgi efter ung, håbløs, hård, sexet, altopslugende kærlighed. Troye Sivan er en vigtig popstjerne lige nu. Han er humanitær og taler de unge LGBTQIA-personers rettigheder. Nå ja, og så skærer han skide gode pophits. Hail to the queers!