Stefflon Don
Secure

Sikker Stefflon Don fortsætter, hvor hun slap

Album / Quality Control Music
Udgivelse D. 17.08.2018
Cillian Murphy

Stefflon Don må siges at være lidt af en ener i sin måde at gøre tingene på. Foruden at levere reggaeton-tung dansemusik med girlpower er hun den første britiske artist til nogensinde at figurere som en del af den famøse XXL Freshman Class. Derudover har hun – ligesom Nicki Minaj og Foxy Brown (to rappere, hun unægteligt sammenlignes meget med grundet sit køn og sin attitude) – bygget en stor og trofast følgerskare, uden at have et album ude. Det har hun stadig ikke, da Real Tings-opfølgeren SECURE også er et mixtape.

SECURE har den 26-årige dancehall-connoisseur da også unægteligt lagt sig i forlængelse af amerikanske Minaj og i særdeleshed Lil Kim. Netop coveret til udgivelsen er en direkte homage til det berygtede The Notorious K.I.M. fra 2000. Lyduniverset lugter ved første gennemlytning umiddelbart også mere af Over There end den britiske grimelyd, som vi blandt andet havde glæden af på dette års velspillede Roskilde-koncert.

Et godt eksempel på den mere amerikanske lyd skal findes på et nummer som “What You Want”, som er gæstet af Future. Det største stand out track på pladen må umiddelbart være remixet af megahittet “Hurtin’ Me”, hvor sværvægtere som Sean Paul og Popcaan byder ind, sammen med Sizzla. Generelt befinder pladen sig i spændet mellem grime og dancehall, hvor Don unægteligt føler sig mest hjemme, men man kan godt savne lidt af den hårdere lyd fra tidligere projekter på SECURE. Dog er der rigeligt med patois-levering på et nummer som “Senseless”, mens braggadocio-bangeren “Uber” viser, hvor skabet skal stå.

Der er med andre ord ganske udmærkede momenter på SECURE, uden at komme op i de helt høje luftlag.