Lydmor
I Told You I'd Tell Them Our Story

Kunstnerisk, kompleks og konceptuel

Album / Mermaid Records
Udgivelse D. 28.09.2018
Nanna Jenner Jensen

Der er sket meget for Lydmor gennem de sidste tre år, hvor dette album er blevet til. Ikke kun personligt, men bestemt også professionelt, hvor en detour til Shanghai i en længere periode var nødvendig. Og det kan både høres og mærkes.

Albummet lyder umiskendeligt som Jenny Rossander, men føles samtidig som en naturlig kunstnerisk udvikling fra sidste album Y. Væk er de rå skitse-lignende indspilninger, og i stedet fremtræder en langt mere gennemarbejdet produktion og storladen lyd. Sangene er stadig en blanding af uptempo electro-bangers med tunge, maskinelle beats, mixet med fine perler af ballader, der fungerer som små pusterum mellem de hårde rave-udbrud. Men hvor sidste album flakkede mellem Lydmors to poler, mødes de mere naturligt nu. Netop på grund af en fælles Shanghai-sound på alle numrene, der giver en klar rød tråd hele vejen igennem albummet.

Lydmor er en eminent tekstforfatter. Hun formår både at formidle simple, små fraktioner af personlige historier, vi alle kan relatere til ("Killing Time", "DIM" og "Nostalgia") og samtidig skrive med de helt store samfundskritiske bogstaver, som på nummeret "Claudia".

Albummets opbygning er gennemtænkt ned til mindste detalje for at sangene skal komplementere hinanden optimalt. Ikke bare i tempo og flow, men således at sangene fortæller en fælles historie i en flot bundet sløjfe. Det er et konceptalbum, der er formet som en helstøbt pakke. En komplet helhedsoplevelse, man som lytter beriges med, hvis man hører albummet fra start til slut. Plukker du nogle af numrene ud af konteksten og bedømmer dem alene, står de ikke alle stærkt nok på egne ben. Men det er ikke meningen, at de skal det. For der er tale om en fuldkommen organisme, hvor hver del udspiller sin egen nødvendige rolle i akten.

Lydmor har skabt et komplekst univers, der kræver noget af sin lytter. Man giver du hende din udelte opmærksomhed i albummets fulde 42 minutter, så lover jeg, at du bliver en stor oplevelse rigere.