ANMELDELSE: Peters pragtfulde prædiken

Peter Sommer og Palle Hjorth, Budolfi Kirke, Aalborg

ANMELDELSE: Peters pragtfulde prædiken

Anmeldt af Kristina Kjærgaard Hansen | GAFFA

Sammen med tanggenttroldmanden Palle Hjorth har Peter Sommer nu taget hul på sin efterårstour, hvor de som noget helt nyt og uvant spiller nye og gamle numre i nedskaleret format. Tiggerne bliver hjemme i denne omgang og lader Peter og Palle om at spille 20 koncerter i landets højtloftede rum - kirkerne. Anledningen til turneen er naturligvis Sommers nyeste album fra marts i år Elskede at drømme, drømmer om at elske – et album, som lægger bemærkelsesværdig afstand til forgængeren og skilsmissepladen Alt forladt fra 2013. Der er skruet ned for tempo, men op for kærligheden.

Peter Sommer er en af de danske kunstnere, jeg føler har været til stede i en stor del af min musikalske opvækst, siden jeg som teenager for alvor begyndte at vurdere musik i mere end ”den er god” og ”den kan man ikke danse til”. Jeg husker stadig min første liveoplevelse til Nibe Festival i 2009, hvor min søde veninde Mette slæbte mig med i armen, og min på det tidspunkt fineste bemærkning efterfølgende var, at jeg syntes, han var en flot mand. Det har heldigvis ændret sig. Mine prissættelse af Peter Sommers musik vel at bemærke, for han er skam stadig en flot herre.

Karrieren tog fart i Aalborg

Koncerten i Budolfi Kirke er udsolgt og fyldt til bristepunktet, så der sås ingen tvivl om Sommers fanskare i det nordjyske. Hvilket han også smider en bemærkning til i en af sine mange finurlige anekdoter under koncerten. Da han i sin tid skrev sin allerførste sang ”8660”, var Studenterhuset i Aalborg et af de første steder, der bookede ham, og derfor er det også en smule specielt at synge den netop her, fortæller han efterfølgende, selvom nummeret hylder hjemstavnen Skanderborg.

Efter en kort præsentation stiller hr. Sommer sig pænt bag mikrofonstativet med hænderne samlet foran sig og starter stærkt ud med frasen ”Jeg springer ud som optimist, og det føles som at desertere” smukt akkompagneret af Palle Hjorths fantastiske klaverspil. Nummeret ”Skønne spildte kræfter” fra det nye album står stærkt med rumklangen i netop disse omgivelser med højt til loftet. Min kollega og store Peter Sommer-fan Ole Rosenstand Svidt har trods stor begejstring for Sommers musik og ord-poesi før påtalt hans sangstemme som hans eneste svaghed. Jeg vil ønske, du havde været der, Ole, for P.S. synger Budolfi op med sin dybe stemme, som har den altid søgt netop sådan en akustik. Kuplen og alteret bag den ranke troubadour er oplyst i blåt, og som han står der i sin lange sorte frakke, hører han til. Peter prædiker, og vi er hans lyttende disciple.

Rockmusikeren giver dog til udtryk for, at han føler sig svært malplaceret på denne position og udviser flere gange et respektfuldt blik opad, når linjen ”tvivlen i mit hus” synges i nummeret ”Tvivlen er i huset”. Her kommer der også lidt gang i aktøren, da han sammen med musikken bevæger sig og gestikulerer til teksten, hvilket kun bidrager til at trække publikum med ind i de fine fortællinger. For er der noget, Peter Sommer er, så er det en storyteller. Nu kaldte jeg ham godt nok for en prædiker lige før, men det smukke i Sommers kompositioner samt fremførelser er en umiddelbarhed i historierne, som fortælles uden domme, skjulte moraler eller løftede pegefingre. Hvilket på smukkeste vis kommer til udtryk i både ”Tigger” og ”Sang til Bo”, som begge indgår i aftenens sætliste.

Troen på Sommer og musikken

Peter og Palle kommer bredt omkring det efterhånden store bagkatalog, og de to kammersjukker og musikalske genier har et samspil uden lige. Efter næsten hvert nummer storsmiler Sommer til Palles finurlige afslutninger, om det så er på klaveret, harmonikaen eller det imponerende spil på, hvad jeg måtte google mig til efterfølgende er en monotron. Et modigt stykke elektronisk musikudstyr at bringe med i sådanne akustiske omgivelser, men som under Hjorths kyndige hænder naturligvis lyder ubeskriveligt smukt, da de forsinkede elektroniske toner ledsager numrene ”I morgen er alt muligt” og ”Valby Bakke”.

Denne koncert kan jeg kun beskrive som et musikalsk kunstværk, der bliver til i samspillet mellem kunstnerne, publikum og de guddommelige omgivelser. Peter Sommer står stærkere og skarpere end nogensinde, ikke kun som sanger, men også som scenekunstner. Efterfølgende står man tilbage med en større forståelse for sangene og historierne bag de ofte finurlige tekster og ordkløverier, som Peter Sommer netop er mester i. En kirkekoncert med den muntre sortklædte bedemandslignende langemand og hans modpol, musikeren i kulørt kortærmet skjorte, er en stærk og til tider rørende oplevelse.

Der bliver takket stort af med ordene ”Vi har jagtet roen til at spille vores sange, og det har I givet os, tak! Og hvad det så end kan betyde i alle mulige overførte betydninger – tak for alt!”

Selv tak, P og P.

Se flere turnédatoer med Peter Sommer og Palle Hjorth på GAFFA.dk/live