Ungdommelig drømmeverden i Store Vega

Juice WRLD, Store Vega, København

Ungdommelig drømmeverden i Store Vega

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Hvis man skal opsummere den generelle stemning i Store Vega torsdag aften i en enkelt situation, vil seancen, hvor en håndfuld 11-12 årige drenge blev hevet på scenen af manden selv – den emorappende Chicagoan – til fuld vandsprøjt og turn up til “Long Gone” være et passende bud. De var desuden langt fra de eneste under myndighedsgrænsen: sjældent har undertegnede set en så purung crowd på Vega, men det var gudskelov for det bedre. For selvom bølgerne gik højt i de moshpits, der – som traditionen foreskriver – ikke var for få af under showet, gav det en ægte og rå synergi med aftenens hovedperson på scenen, som så ud til at nyde sin sidste aften i Europa på The WRLD Domination Tour.

Ligesom 6ix9ine, som spillede i sidste uge på selvsamme spillested, har Juice WRLD etableret en enorm følgeskare i det unge segment, hvilket det totaludsolgte Store Vega bevidnede om. Og så stopper sammenligningen ellers også der – Juice WRLDs lyd er nemlig en helt, helt anden end 6ix9ines aggressive ditto. Han spiller selv flere instrumenter og har selv støbt sin skrøbelige, AutoTunedryppende stil – fuldendt med et on-stage visuelt udtryk, hvor den unge amerikaner optræder i bar mave, iført cowboyvest og læderchoker, foruden de nærmest obligatoriske dreadlocks.

Stilen er flere gange blevet kaldt Emo Rap, og på fuldlængdedebuten Goodbye & Good Riddance, der – helt som titlen antyder det – emmer af hjertesorger, kommer den til udtryk til fulde. Lyden kan til forveksling minde om Post Malones AutoTune-crooning, men fænomenet Juice er mere følelsesladet end sin landsmand. Med sine blot 19 år kan nogle af narkotikaforherligelserne i tekstuniverset forekomme lige voldsomme nok, men igen, så skriver vi 2018. De nihilistisk ansporede unge mænd, som er i storrotation på streamingtjenester, har gjort hjertesorg og tungsind til en livsstil, hvor det lilla sirup flyder sammen med benzodiazepin og sløver det hele ned, mens de tunge basgange simultant sørger for, at nakkerne trofast nikker med.

Og det er i dette felt, Juice WRLD, som bærer det borgerlige navn Jarrad Higgins, excellerer. Showet var på mange måder ret forudsigeligt, men indenfor de givne rammer gav Higgins flere glimrende eksempler på, hvordan en SoundCloud-liveperformance kan se ud i 2018. Selvfølgelig vil der være playback og masser af pull ups fra dj’en, ligesom hyldester til afdøde XXXTentacion (med dertilhørende obligatoriske X’er fra publikum) og bysbarnet Chief Keef var uundgåelige. Samtidig var der også plads til, at man kunne høre, at sangeren, til trods for en noget slidt stemme, og en sangvokal der ikke ligefrem fejede benene væk under publikum, havde noget at byde på, fremfor blot at skråle over playback’en.

Særligt den Ghost Loft-samplede ”Scared to Love” fungerede rigtig fint i forhold til WRLDs kunnen og skabte en fed stemning, komplet med mobillys fra publikum. Aftenens højdepunkt var der to gange – nemlig da Juice først gik ind på scenen til megahittet ”Lucid Dreams” og sidenhen lukkede showet med selvsamme. En frisk beslutning at åbne showet med sit største hit, selvom de fleste nok allerede havde regnet ud, at vi ville få lov at høre det Sting-samplede gennembrudshit mere end én gang. Tillige var det dog en smule kikset, da rapperen blev hylet ud af den under ”All Girls Are The Same”, vistnok fordi publikum sang første vers igen efter omkvædet – i al fald blev nummeret cuttet før tid, men det vidner måske i ligeså høj grad om, hvor stor tilskuerglæden var i den bølgende, sveddryppende sal.

Særligt mindeværdigt blev det, da Cole Bennett – også kendt som Lyrical Lemonade – entrerede scenen og filmede musikvideo til et nyt nummer, med den pumpende Vega-crowd i en gigantisk moshpit i baggrunden. Bennett har nærmest egenhændigt skabt den visuelle identitet for alle tidens nye navne, med sine drømmende og til tider syrede videoer, og for ham var det tydeligvis også afslutningen på en succesfuld Europa Tour, da han blev nærmest kastet ned af Juice WRLD for at deltage i aftenens sidste moshpit.

Alt i alt altså en ganske fortrinlig performance i den levende drøm, som er Juices verden og et statement om, at emorappen har et solidt tag i ungdommen herhjemme og på verdensplan og ikke ser ud til at stoppe op lige foreløbigt.