AURORA
Infections Of A Different Kind - Step 1

ANMELDELSE: Den norske naturkraft graver et spadestik dybere

Album / Universal Music
Udgivelse D. 28.09.2018
Andrea Washuus Bundgaard

For få dage siden landede det norske stjernefrø med otte splinternye sange, der udgør første part af et todelt album, der udfyldes næste år. Det ærlige og atmosfæriske kosmos, som vi kender fra AURORAs sidste udspil (All My Demons Greeting Me As A Friend fra 2016, red.) synes stadig intakt, mens nye facetter af både musikalsk og lyrisk vækst er tilføjet. Særligt har den kun 22-årige sangerinde, passende for sin alder, bevæget sig et spadestik dybere i forståelsen af selvet, mens kærligheden til moder jord og angsten for dens forlis hersker i alle toner som en tematisk rød tråd, der forbinder pladens cirka 33 minutter.

Allerede som åbningsnummeret ”Queendom” tager sit første åndedrag, står det klart, at den unge nordmand har nået nye højder i sit musikalske såvel som personlige rige og er i stand til at forbinde disse på fineste vis. AURORAs afsindigt stærke vokal svæver let og ubesværet hen over det synth-bårne lydunivers og placerer hende (næsten) i samme liga som langt de fleste af hendes kreative inspirationskilder. Den feministiske slagsang – der tidligere på året blev udgivet i en akustisk harpe-version – er muligvis den stærkeste, vi finder på pladen, hvad angår originalitet og genkendelighed og gør det derfor en smule vanskeligt, at komme videre. De tre følgende numre fastholder drivet fra den magtfulde åbning, men når da aldrig op på samme niveau. Tilmed bliver det en smule ensformigt, at numrenes afdæmpede, mystiske vers pludselig kulminerer i et vulkanudbrud af et omkvæd, hvor et forudsigeligt fire-i-gulvet beat dominerer det ellers spændende lydunivers.

I ”It Happened Quiet” skrues der ned for electro-poppen og op for den mere indie-inspirerede AURORA, som vi kender fra tidligere. Simple strygerflader svæver i baggrunden, mens vokalen optræder i sit allermest nærværende og autentiske puds for til sidst at svinde ind i et mandekor. De fascinerende harmonier og veludførte opbygninger fortsætter ind i ”Churchyard”, der med sit a cappella-kor er yderst forførende og bestemt også en af pladens stærkt anbefalelsesværdige udspil.

”Infections Of A Different Kind”, der deler titel med albummet, gemmer på en helt særlig ro, der efter de mange radioskårne numre synes tiltrængt. Store spørgsmål om skabelsen og planeten rejser sig i teksten og fæstner samtidig sangenes gennemgående tematik. Fine og underfundige vokalmelodier afrunder ordløst pladens sidste nummer og fører mine tanker hen på Ronja Røverdatters forårsskrig, hvilket falder godt i hak med den nordiske lyd, AURORA mestrer - der, et sted mellem Robyn og Eivør Pálsdottir.