Landet mindes Larsen

Diverse kunstnere, Som et strejf af en dråbe – Danmark synger farvel til Kim Larsen, Rådhuspladsen, København

Landet mindes Larsen

Anmeldt af Signe Aarestrup | GAFFA

Solen sænker sig roligt over Rådhuspladsen, mens folk stimler sammen. Her er unge og gamle, børn på skuldrene af deres forældre. Danmark er samlet for at mindes Kim Larsen. Popsangeren, nationalskjalden, gadedrengen, der for præcis en uge siden gik bort efter længere tids sygdom.

Larsen har, som konferencier Mads Steffensen siger, skabt en sang til hver en vigtig begivenhed i livet. Konfirmationer, bryllupper og begravelser. Igennem sin lange musikalske karriere har han udgivet ikke færre end 22 solo-studiealbum samt otte med Gasolin', og i aften består repertoiret af de allerstørste hits.

Mindekoncerten, der er tilrettelagt af DR, har 14 acts på programmet med i alt 15 kunstnere.

Caroline Henderson åbner med Gasolin'-nummeret "Som Et Strejf Af En Dråbe", der også er titlen på aftenens arrangement. Akkompagneret af violiner og strygere klinger hendes mørke stemme ud over de omkring 35.000 mennesker, der er stimlet sammen foran scenen og i de nærliggende gader og ud til alle dem, der ser med på storskæm i Aarhus, Odense og Aalborg eller hjemme i stuerne.

Dorthe Gerlach er den næste på programmet med en fin gengivelse af "This Is My Life" fra Gasolin's sjette album, Efter endnu en dag.

Guldkorn fra arkivet

På bagskærmen toner der gamle optagelser af Larsen frem. DR har været i arkivet og blandt andet fundet et genialt klip, hvor Larsen under en koncert sætter tænderne i sin guitar og bider i strengene som en anden køter. Der er også uddrag fra filmen Midt Om Natten. Klip med Kim Larsen som hovedkarakteren Benny, med Arnold, Spacy og Susan Himmelblå. Ligesom der er interviewbider: Larsen, der forbander den dengang nye rygelov, politikernes snæversyn og jagten på penge og succes. Eller Larsen der hylder kvinderne. Uden dem var der aldrig nogen, der havde lavet et eneste musiknummer, som han siger.

Der er som nævnt mange sangere på scenen i dag. Mette Lindberg og Kira Skov giver den som duo med numrene "Kloden drejer stille rundt" og "Sirenesang", mens Rasmus Nøhr synger "Hvis din far gi’r dig lov" fra Larsens første soloplade Værsgo fra 1973. Det er, som om sidstnævnte mangler lidt energi og indlevelse, men heldigvis opvejes det af alle de andre gode præstationer.

Mange højdepunkter

En af dem, der virkelig stråler på scenen er Michael Falch, som i hvert fald ikke mangler hverken indlevelse eller power, da han i bedste punkstil med læderjakke, sorte jeans og støvler giver den gas med hittet "Midt Om Natten". Falchs præstation er klart aftenens højdepunkt.

"Midt Om Natten" er fra pladen af samme navn, der samler alle numrene fra filmen fra 1984. Et album, der i øvrigt er det bedst sælgende danske album herhjemme nogensinde.

Fra denne plade får vi også "Papirsklip", flot fremført af Oh Land. Aftenens sange bliver alle akkompagneret af et stort hold af kompetente musikere fra DR's Symfoniorkester. Her blandt andet af en fremragende pianist, hvis klangfulde toner går fint i spænd med Oh Lands feminine og kraftfulde vokal.

En af aftenens øvrige topscorere er den 14-årige Alfred Kann fra DR’s kor, der spiller sangen "Joanna". Et nummer fra debutpladen Værsgo, som oprindeligt blev sunget af den dengang 13-årige Søren Bernbom. Alfred Kanns lyse, klare stemme passer perfekt til sangen, som han leverer med en sikkerhed, der er langt større, end hvad man kan forvente af en musiker på hans alder.

Flere hits og fællessang

Herudover byder aftenen på "Langebro" fra Gasolins første plade, som bliver gengivet intenst af Love Shop, mens The Minds of 99 står for kærlighedssangen "Kvinde Min" og "Tik Tik" og Rasmus Walter (der kludrer lidt i teksten i slutningen) for "De Smukke Unge Mennesker" fra Larsens tid med Bellami. Herfra får vi også "Jutlandia", gengivet enkelt, men sikkert af Carl Emil Petersen og suppleret af blæsere fra Christianshavn Brass Band. Mattias Kolstrup fra Dúné er også på scenen for at spille "Masser af Succes". Det kommer imidlertid til at virke lidt forceret, da han hen mod slutningen af nummeret beder publikum om at lave en masse larm for Larsen og derefter tysser på dem, inden han synger de sidste strofer.

Herefter spiller Kwamie Liv sin egen version af "Pianomand". En meget stille, smuk og næsten alfeagtig fortolkning, som hun tidligere har spillet for Larsen til hans 70 års fødselsdag i 2015.

Til slut får vi endnu et højdepunkt at gå hjem på, da Johan Olsen fra Magtens Korridorer entrerer i vanlig stil med flabet attitude og en smøg i kæften for først at synge "Det bedste til mig og mine venner" og derefter at give den fuld skrue med "Rabalderstræde" med resten af bandet i ryggen. Olsens hæse værtshusstemme minder i så høj grad om Larsens, at det nok er så tæt på at høre gavflaben selv, man nu engang kan komme.

Aftenen afsluttes med fællessang, sunget for af DR’s Pigekor. Det er naturligvis "Om Lidt", der må være det nummer, der lukker og slukker. Selv om det ifølge Larsen selv nu aldrig har været et begravelsesnummer, men derimod et cirkusnummer.

Må der være masser af cirkus, gøgl og løjer, hvor end han er nu. Fulgt godt på vej er han i hvert fald blevet i aften.