Katinka
Vokseværk

Det vokser og det værker. Og det gør helt godt.

Album / Playground Music
Udgivelse D. 26.10.2018
Jan Opstrup Poulsen

Sanger og sangskriver Katinka Bjerregaard er vokset og modnet. Eller i hvert fald kommet videre i sit turbulente følelsesliv, der er det absolutte omdrejningspunkt i hendes sange. På debutalbummet Vi Er Ikke Kønne Nok Til At Danse fra sidste år var der bål og brand i hendes kærlighedsliv – for ikke at sige livet. På Vokseværk virker både sanger og band mere forsonlige, giver plads til mere refleksion i Katinka Bjerregaards sange og understreger, at hun er langtidsholdbar som sangskriver. Hun kan nemlig også skrive sange om andet end at være utilpasset og arrig.

Den mere fremkommelige tone hænger selvfølgelig sammen med et mere håbefuldt kærlighedsliv, og så kan det være svært at skjule sin begejstring for de små nuancer her i livet – og så bliver et brud til en smuk fejl i den poetiske ”Søndermarken”. Men sangene kredser stadig om det ufuldstændige og det angstfulde, som i den mørkt rumsterende ”Grammofon”. Katinka Bjerregaard er tilnærmelsesvis lykkelig, men balancerer på en knivsæg. Lys og mørke tager sine sammenstød på albummet, men budskabet er, at det også gør godt, når man vokser.

Musikalsk er Vokseværk en mere tøjlet omgang end forgængeren. Musikken er håndspillet, og undervejs lyder Katinka næsten som et rockband. Men det er stadig det prægnante udtryk, der er retningsgivende for melodierne, som også har fået lidt vokseværk undervejs. Og det er hertil og ikke længere, hvis sangene skal bevare den impulsivitet, der tegner Katinka. På Vokseværk er Katinka Bjerregaard ikke længere forklædt som voksen.