Place On Earth
Square

Døgnfluen flyver lavt

EP / Sony Music
Udgivelse D. 12.10.2018
Andrea Washuus Bundgaard

I vinterhalvåret kunne mange stuer omkring i landet atter se sig oplyst i skarpe, hurtigt-skiftende lysglimt, da X Factors sidste sæson rullede over skærmen (med DR som afsender, vel at mærke). Fredag efter fredag kom vi tættere på de mange artister, der løbende røg i konkurrencen – med undtagelse af den sammensatte gruppe Place On Earth, der, båret af seerstemmer, klarede den til finalens sidste pust. Som følge af sejren drog trioen bestående af Mille, Kathrine og Andreas til LA for at arbejde på deres debut-ep, der netop har ramt æteren. Og hvordan er det så gået?

I forsøget på at lyde som alt andet radioskåret popmusik bliver den 80'er-inspirerede synth og de taktfaste trommer meget hurtigt meget tamme, for ikke at sige decideret kedelige. Stemmerne er gode og kunne sagtens overleve i større produktioner – om end en anelse forudsigelige: bløde i midtregisteret, skarpe i hjørnerne og med knæk de helt rigtige steder. Men ambitionen om at tilføje noget nyt til den danske musikscene synes simpelthen for lav til at kunne rykke ved noget som helst. Og selvom numrene ”Angels” og ”Press Delete” gemmer på små, fine melodier – hvis man da graver dybt nok – er vokalerne desværre smurt så groft ind i AutoTune-olien, at der ikke er en eneste hudplet fri.

Heldigvis finder organiske elementer deres vej frem i titelsangen ”Square”, hvilket, i strømmen af de mange computer-producerede lyde, klæder det ellers top-polerede lydunivers. Og særligt i afslutningsnummeret ”Ocean” får disse mere rene instrumentaler plads i den afdæmpede ballade, der puster ny luft under vingerne på skuden POE, men efterlader mig en smule genre-forvirret.

Martin og Basim gjorde det; kæmpede sig over på den anden side af X Factor-formatet, hvilket dog nærmere bekræftede undtagelsen end reglen. Men Place On Earth synes desværre at være gjort af det samme stof som adskillige af programmets sæsoner; et kortvarigt fix, der dybest set er ligegyldigt og hurtigt smidt i glemmebogen.