Honne holdt varmen intakt på Lille Vega

Honne, Lille Vega, København

Honne holdt varmen intakt på Lille Vega

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Arkivfoto via Wikimedia Commons

Der var forventningsfuld stemning i luften på Lille Vega, fredag aften klokken lidt i halv ni. Den første af to koncerter med britiske Honne skulle således sparkes igang om kort tid, og det var tydeligt, at vi var en del – undertegnede inklusive – som havde ventet siden udgivelsen af 2016s blændende “Warm on a Cold Night”, på at future soul-duoen skulle lægge vej forbi lille Danmark. Under normale omstændigheder ville en så populær koncert formentlig være blevet bumpet op til Store Vega, men derinde holdt MC Einar altså hof fredag aften, og dermed var det kun på sin plads, at Honne doblede op og spillede shows med start både 20:30 og 23:30. Føromtalte forventninger skulle således vise sig at være mere end berettigede, for både producer James Hatcher og i særdeleshed frontsanger Andy Clutterbuck var kommet for at give en ægte opvisning i autentisk og vedkommende livekoncert.

Allerede fra åbningsnummeret “Forget Me Not”, fra det seneste udspil “Love Me / Love Me Not”, blev tonen slået an, fra det i alt fem mand store ensemble på scenen. Foruden topkarismatiske Clutterbuck, som stensikkert styrede slagets gang, og skiftevis guitarshreddende og synthspillende Hatcher, spillede bassist og trommeslager i backingbandet et rigtig tight sæt. Med sig havde de selskab af den fløjlsbløde og sublime Beka, som leverede prikken over i’et, med sine veludførte features. Især verset i “Somebody That Loves You” fungerede rigtig godt fra hendes sisde.

Her skal også falde en ros for evnen til at sammensætte en sætliste. Man kan argumentere for, at musikken kan blive meget enslydende på deres to albums, men der er noget dragende og komfortabelt ved Honnes underspillede popmelodier og behagelige syntheffekter. Undervejs fik vi således en vekslende energi mellem eksempelvis et dynamisk rockende nummer som “306”, den Bon Iver’ish vocoderindhyllede “Sometimes”, Hatchers forrygende guitarsolo på “Shrink” og den nærmest trappede “I Might”, komplet fuldendt med strobelys og animeillustrationer i baggrunden. Det hele krydret med et solidt glimt i øjet – fuck it let’s go have som fuun, som det lyder ikonisk på “306”’s hedonistiske omkvæd. Helt godt blev det, da vi i træk fik “All In the Value”, “Someone That Loves You” og “Warm on a Cold Night”, som udgør fundamentet for gruppens gennembrud, på føromtalte debutalbum.

Skal man sætte en finger på noget, er det lidt ærgerligt, at Clutterbucks vokal momentvis druknede i trommefrekvenser, og den ellers forrygende “Good Together” virkede lidt flad i sin fremførsel, nærmest a cappella, og som om der manglede et lag i instrumentalen, før sangen nåede i mål. Det blev dog til dels reddet af frontmandens snarrådighed, da der efter nummeret blev igangsat fællessang af omkvædet, og festen kunne fortsætte. Fællessangsfinten blev desuden gentaget på “Warm On A Cold Night” under koncertens encore, til stor fornøjelse for hele Lille Vega.

Efter 1 time og 20 minutter var det slut, og det første hold kunne til tonerne af hitsinglen “Day 1” vride den sidste feststemning ud, inden det forventningsfulde andenhold kunne komme ind og (forhåbentlig) få en koncert af lige så høj kaliber, som vi andre var vidne til. Det var en af de koncerter, hvor man egentlig bare håbede, det blev ved længe ind i J-natten, men ikke desto mindre blev publikum sendt brandvarme ud i den (knap så) kolde nat, med en håndfuld Honne at varme sig på. Honne lagde vejen forbi København for første gang, spillede to shows og fik formentlig alle fremmødte til at håbe, at de igen lægger vejen forbi den danske hovedstad. Sådan.