Neko Case
Hell-On

ANMELDELSE: Endnu en perle leveres for pænt

Album / Anti-
Udgivelse D. 01.06.2018
Simon Heggum

Neko Case har endelig fuldendt sit hamskifte mod alternativ rock, som startede på hendes første soloudspil Blacklisted, og arrangementerne emmer af inspirationer fra Fleetwood Mac (anno Tusk) og diverse alt country-navne, men også bands som Radiohead og (især) R.E.M. Dette viser sig på sangenes struktur, hvor selv den mest ligefremme sang pludselig kan kaste sig ud i et dekonstrueret b-stykke, som på den fanatiske popbasker ”Bad Luck” og det omskiftelige titelnummer.

Vi får stadig de eftertænksomme momenter på numre som ”Gumball Blue” og ”Halls of Sara”. Pladen er overlæsset med gæster, som Mark Lanegan og k.d. lang og mange flere, som alle bidrager til en rig lytteoplevelse. Her bør koret på ”Bad Luck” nævnes, da det giver sangen en helt anden dimension. Dog fornemmer man, at Case og Björn Yttling (Peter, Björn & John) har haft lidt for mange fikse ideer. ”Halls of Sara” lider eksempelvis under et enerverende scat-kor, som leder tankerne hen på baSix (... puha!), og hele pladen er plaget af en generelt overbelæsset instrumentering.

Yttlings ellers fine produktion kommer også til kort, da den udvander lydbilledet i en samling sange, der burde have fået en mere rå og kradsbørstig produktion. Dette er i øvrigt en fæl tendens i indie-verdenen anno 2018, hvor pæn produtkion allerede har ødelagt potentielle mesterværker som Parquet Courts Wide Awake og Courtney Barnetts Tell Me How You Really Feel. Men alt i alt er Hell-On en god samling sange, hvor især den elegant svungne ”Last Lion of Albion” og ”Bad Luck” bringer bronzen hjem.