Alan Walker
Different World

ANMELDELSE: Album af en anden verden

Album / Sony Music
Udgivelse D. 14.12.2018
Anders Bøgh

15 milliarder streams kan ikke tage fejl. Det er det utrolige antal afspilninger, som singlerne fra Alan Walkers debutalbum Different World havde opnået inden albummets udgivelse. Et album fyldt med hits er ikke nødvendigvis – som værk – lige så stærkt som summen af de enkelte dele. Ofte kan singlerne enten minde for meget om hinanden, så de – hørt i sammenhæng – hver især svækkes. Eller de kan stikke så meget i øst og vest, at albummets sammenhæng og flow bliver for svagt. Det er bestemt ikke tilfældet her.

Ofte bliver kendte hits, og nye albumnumre, drysset jævnt ud over et album. Men Alan Walker har noget utraditionelt valgt at lade alle singlerne udgøre den sidste halvdel af albummet. En ren tour de force i vellyd. Selvom jeg allerede førhen har haft dem i heavy rotation, så har jeg faktisk aldrig før nu hørt dem i sammenhæng. Og de klæder hinanden helt utroligt. Med ensartet lyd og stemning, men samtidig så afvekslende, at man bliver ført ind i et brusende flow. Og med så mange lag og en detaljerigdom, at de hele tiden udvikler sig på én.

Albummets første halvdel er jo så overladt til de nye numre. Og ved de første par gennemlyt skuffer de lidt. Den melodiske sangskrivning er ikke på højde med de seks kæmpehits. Til gengæld klæder også de hinanden helt fantastisk, og danner deres egen lille fortælling. Og stemning og detaljerigdom er også her rigtig stærk. Titelnummeret (der da også har været ude som en lille forløbersingle, kort inden albummets udgivelse) danner samtidig – sammen med et lille interlude – en perfekt overgang imellem de to halvdele af albummet.

Der er ingen oplagte nye kæmpehits blandt de nye numre. Men standarden er høj, og når de samtidigt efterfølges af en tsunami af seks af de stærkeste numre blandt de seneste tre års musikudgivelser, så kan det ikke resultere i andet end seks stjerner herfra.