Felines
Saying it Twice Makes it Real

ANMELDELSE: Stilsikker legeplads med beklagelige mangler

Album / Crunchy Frog
Udgivelse D. 27.10.2018
Simon Heggum

Københavnske Felines har skudt sig ind i nærværende anmelders hjerte de sidste par måneder ved at have bedrevet en ep, som har været en af årets sværeste at anmelde. Felines' primære inspiration ligger i den new yorker-smarte nowave. En genre, der ellers gav mig en af årets værste lytteoplevelser. Dette er heldigvis ikke tilfældet denne gang.

Saying it Twice Makes it Real
en af de bedst producerede, danske plader jeg har hørt i år. Samtlige seks skæringer bygger på en eksperimenterende, veludført blanding af lo-fi og hi-fi produktioner, som er præget af velvalgte instrumentale tilføjelser. Således bør synth-celloen på ”Going Out” nævnes, mens de rumklangsbehandlede claves på ”It’s Yours” og hele det gungrende orgel-mellemspil på ”Too Tight” bringer en ny dimension til herligheden. Samtidig bliver jeg nødt til at fremhæve Asta Louise Bjergs krautrock-bas, der står som det naturlige midtpunkt på alle numre. Jeg har fundet en ny yndlingsbassist på dansk jord.

Men sangskrivningen halter desværre i længden på pladen. Ikke fordi sangene er decideret dårlige. Men til gengæld virker det som om, at sangene, der sikkert er skrevet på baggrund af jam-sessions, er bevidst underkomponerede. Jeg gætter på, at det er jagten på nowave-minimalismen, der gør, at Felines, ubevidst, kommer til at underskrive sangene. Således bliver den ellers gode ”Outside” for lang og repeterende, trods sin tydelige og stemningsmættede Angelo Badalamenti/Twin Peaks-inspiration. Dette går også ud over ”Going Out” og ”Forever Fall”. Man savner simpelthen et b-stykke, en variation eller et break, midt i al den eksperimenterende herlighed. Og det er ærgerligt! For havde sangskrivningen fulgt viljen til at eksperimentere, ville dette have været en ep, der ville rage endnu mere op fra den danske altrocks middelmådighed, end den allerede gør. Fire med pil op herfra.