Den Nye Stil – en hyldest til hiphophistorierne

Den Nye Stil , Store Vega, København

Anmeldt af Peter T. Aagaard | GAFFA

Der er få historier, der ligger så lige til højrebenet til en podcast som rappernes historie. Som det legendariske selskab Def Jam engang havde som slogan: “vores artister taler for sig selv – for de kan ikke synge.”

Det seneste år har DR’s P3 leveret tyve episoder af podcasten “Den nye stil – historien om dansk rap”, der gør den danske raphistorie levende i øregangene. Vi kommer helt fra den spæde start i fattigfirserne over både lokale og internationale gennembrud i 90’erne og kulminerer foreløbig i slutningen af nullerne. Samlet er det både interessant musikformidling og vedkommende historieskrivning, der må og skal fortælles.

Ankermanden i podcasten er Pelle Peter Jensen, der med ungdommens entusiasme guider lytteren gennem de første tre årtiers eventyr. Den foreløbige kulmination i serien ramte juleaften med afsnittet om Niarns himmelstorm og fald. Men som det tidligere var tradition i hiphop, da der blev afholdt de legendariske Pulejams, venter der en ekstra gave 2. juledag.

Den Nye Stil har inviteret til de trofaste lyttere, og ikke mindst dem, der bliver lyttet til, til en liveversion af podcasten i Københavns Store Vega. Med alle fra MC Einar og Østkyst Hustlers til Outlandish og Al Agami på plakaten er der lagt i ovnen til enten en tur ned ad mindernes boulevard eller en kyndig indføring i genren, der som den grimme ælling ikke er vant til at komme til højbords. For selvom radiofonien har haft hiphop i æterbølgerne, har det ofte været i Børneradio gemt væk fra det fine selskab.

Som brikker i et puslespil

I Store Vega er det dog ubetinget fedt at være hiphopper. Salen er proppet, og alle fra arbejdskolleger til barndomsvenner er blevet hiphoppere igen for en aften. Det er, som om alle er en lille del af puslespillet, når brikkerne samles. Min sidemand fx, husker jeg står som publikummer i hjørnet på coveret til Rockers By Choice’ livealbum. Mentor Tue Track, der om nogen har været med i alle inkarnationer af kulturen, agerer opvarmnings-dj, og alle fra Rip, Rap, Rock til Marvelous Mosell rammer drejebordet.

Og så kommer Pelle Peter Jensen frem på scenen. Den glade eksilbornholmer smiler fra øre til øre. Aftenen igennem er han i centrum, dels som tovholder, der beskriver de optrædenes plads i historien, dels som begejstret hiphopper, der falder i staver over den vildhed, han er vidne til.

Humleridderne er aftenens første orkester, der leverer en komprimeret version af det show, de spillede for en måneds tid siden samme sted. De var fast inventar til de klassiske Pulejams og fester glade igennem, og selvom de mister pusten er publikum med  Det føles helt rigtigt at råbe med, når Jimmi Sommer råber “Masker, hvaffor masker?” med fjollet stemme i "Malerhjerne"; hittet, som vi hørte i podcasten, at pladeselskabet kun troede var interessant for malere. Det er også en vigtig brik i puslespillet.

En hyldest til de døde, der giver liv

Nogle af de mest medrivende optræderne i historien om dansk rap er faktisk ikke engang på dansk. Al Agami, kongesønnen fra Lado, har taget brødrene Kuku og Joseph med til et forrygende show, hvor de sammen med Phase 5 viser den tårnhøje internationale standard, numrene på Covert Operations fra 1993 havde. Karen Mukupa, der sammen med salig Natasja udgjorde No Name Requested, giver liv på scenen. Hun får skabt den helt rigtige jamstemning med dansere på gulvet og gæsterappere og gør hyldesten til den musikalske makker og slyngveninde Natasja til en fest.

Mellem shows fisker Pelle Peter ekstra historier ud af de optrædende, som ikke kom med i podcasten og vi får endda et ømt øjeblik, hvor hiphopildsjælene Turbo Niels og Michael CUP Rasmussen hyldes for deres store indsats bag scenen, tilsyneladende til Onkel Turbos overraskelse. “Er det et awardshow, det her? Det havde jeg ikke lige håbet på”, driller Amager-legenden. Ret beset trækker underholdningen også i to retninger. Stemningen er høj og bagjulen fejres med en flod af fadøl, men vi vil jo også gerne høre talerne.

Det er svært at lytte til Den Nye Stil uden at have Jeppe “Jay-B” Bisgaard for det indre øje. Han får sin velfortjente hyldest, da Outlandish i form af Waqas og Lenny går på scenen med Turkman Souljah og Majid. Waqas står for en af podcastens allerfineste anekdoter, hvor han beskriver et toiletbesøg, hvor lyden af 2pac på MTV i stuen blander sig med Bollywood fra søsterens værelse, så Outlandish’ lydtæppe tager form. Igen brikker der faldt plads.

Overbegestret vært på overarbejde

Navnet Den Nye Stil kommer naturligvis fra MC Einar-debuten, der i år fejrer 30 års jubilæum. Så selvfølgelig spiller MC Einar også denne aften. Han er just hjemvendt fra de svenske skove, så selvom han er godt bakket op af DJ Jan og Jesper Wildmand, sidder hans rap ikke lige så meget i skabet som til koncerten for nylig. Det gør dog nærmest bare publikum mere entusiastisk, for alle kender den hårde historie, han har været igennem. Fjerde vers af “Jul det’ cool” kræver fire forsøg at få i gang. Men Einar modtager også aftenens største klapsalve, da “Jul det' cool, sikke tiden den går / Der er intet lavet om siden sidste år” endelig sidder i skabet.

At sige Pelle Peter er på overarbejde er en underdrivelse. Han agerer både konferencier, interviewer og når endda løbe i baren og bælle en fadøl, han har væddet om med Humleridderne. Hans begejstring smitter langt op på de bagerste rækker, og jeg er ikke i tvivl om, at historien ville være fattigere uden hans evne for kulturformidling.

Da Jokeren mangler en dj til sit show springer Pelle også bag pladespillerne, så vi kan få “Den dræbende joke” og “Spændt op til lir” med Szhirley i huset og shoutout til Nick og Rasmus B’er – yiiir. Rasmus B fra Den Gale Pose og Madness for Real gik bort for nylig. Inden da fortalte han i podcasten om at tage til Los Angeles som teenager og producere gangstarap for Eazy-E. Det er svært at sætte ord på, hvad der er vigtigt i livet, men at få sin historie fortalt må i al fald være en trøst.

Danser med Ulve som musik

Vi har efterhånden rocket med Den Nye Stil i næsten fire timer. Det er lang tid, og som Lasse Pilfinger siger i afsnittet om Johnson: “det hele behøver jo ikke være Danser Med Ulve som musik”. Alligevel er der overskud hos publikum til at feste videre, hvilket vidner om potentialet i hiphoppens fortællinger.

Sidste navn på scenen er Østkyst Hustlers. Det er gruppen, der salgsmæssigt nåede de højeste tinder og også den, der blev lagt mest for had af hiphopkulturen. Det piner old school-legenderne Jazzy, Bossy og ikke mindst Nikolaj Peyk, der jo også skabte fundamentet for MC Einar. Peyks afskedssalut i podcasten om ikke at blive overgået af andre end Eminem er en af de mest hiphop’ske udtalelser, jeg nogensinde har lagt øre til. Denne aften er de dog kommet for at sejre med fest. De ruller det helt store orkester ud til tonerne af “Hustlerstil”, “Håbløs” og ikke mindst “Randers”-kapilet fra “Verdens længste rap”. Det er sjovt, det er velspillet, det er funky og det er et fornemt punktum for en stor aften.

Brikkerne falder på plads

Alle aftenens kunstnere kommer igen og bukker og takker, inden DJ Static sætter gang i efterfesten, så her er det tid til at gøre status. Podcasten Den Nye Stil er noget af det bedste musikformidling og historieskrivning, der er begået i radioformat nogensinde. Den er ikke altomfavnende, og med tyvve afsnit er der, som Pelle Peter bemærkede, stadig tusinder af historier, der mangler at blive fortalt. Men den viser, hvor vild en rejse dansk rap og de danske rappere har været på og sætter dem for første gang rigtigt til højbords. Det er, som om brikkerne falder på plads.

Som koncert havde aftenen sine mangler og bølgedale. Det er svært at forestille sig andet, når langt de fleste skal spille tyve år gammelt materiale. Der var også navne fra podcasten, man gerne havde set på scenen. Men da Pelle Peter til sidst annoncerer, at der kommer to yderligere sæsoner, giver det også håb om, at showet bliver en tradition, der fortsætter ligesom Pulejam.