Fugleflugten
Morgenlysskær

ANMELDELSE: Fugleflugten blotter sig på flot debutalbum

Album / Flammekaster Records
Udgivelse D. 11.01.2019
Brett Tootle

Ganske som på ep-udgivelsen "Bølgevækker" formår de fire drenge i Fugleflugten at skabe et dragende univers, som er helt sit eget. Denne gang er det debutalbummet Morgenlysskær, som skyller ind over os med et drømmende fokus på længsel, melankoli og eftertænksomhed. Forsanger Rasmus Yde træder lyrisk yderligere frem i lyset, hvor den personlige historie om bruddet nu blottes for offentligheden med den karakteristisk patosfyldte stemme som afsender. En sårbarhed, som vi ikke har set kvartetten eksekvere i sådan en grad tidligere.

Titelnummeret "Morgenlysskær" giver hurtigt en indikation af, hvad det post-punkede foretagende har i sinde. Et forunderligt velfungerende mix af nærvær og distancering karakteriserer både instrumentering og lyrik, hvor kvartetten kaster lytteren mellem den intime fortælling over til de mest abstrakte naturmetaforer om det mislykkede parforhold. En af de største styrker består musikalsk set i at binde de små brudstykker som "September" naturligt sammen med følelsesmæssige klipper som "Mod bakkerne". En sammenbundet helhed, der er så væsentlig for den konceptuelle tilgang, Fugleflugten excellerer i allerede her på debutalbummet.

Der er dog en opløftende melankoli ved at lytte til disse københavnske drenge. Ikke kun fordi de med denne række konceptuelle break up-numre viser yderligere udviklingspotentiale, men i særdeleshed fordi bandets evne til at spille med en umiddelbar energi løfter numrene ud af soveværelset, ud af privatsfæren og ind i lytterens bevidsthed. Selvom alle skæringerne på Morgenlysskær ikke er blandt gruppens mest ørehængende, vinder Fugleflugten på en samlet set flot fortælling, der smager af mere.