ANMELDELSE: Fænomenal nordisk noir

Anna von Hausswolff + Of the Wand and the Moon, Pumpehuset, København

ANMELDELSE: Fænomenal nordisk noir

Anmeldt af Christoffer Henneberg | GAFFA

Med svenske Anna von Hausswolff og det danske opvarminingsband Of The Wand And The Moon var der dømt doomy nordisk noir på Pumpehuset torsdag aften. Begge navne bevæger sig således i et frugtbart krydsfelt mellem folk og metal. Ja, OTWAMs frontfigur Kim Larsen (sic) er såmænd tidligere medlem af den danske doom-metalgruppe Saturnus, som han brød med i sluthalvfemserne for at hellige sig OTWAM. Med hovedværket The Lone Descent (2011) har Larsen navnlig i udlandet etableret sig som et af de førende navne inden for neofolkgenren sammen med Current 93 og selvfølgelig pionererne Death in June, som Larsens udtryk især i begyndelsen lagde sig tæt op ad.

Torsdag aften var Larsen på vokal og akustisk guitar (med rune-påskriften ”This machine kills time)” akkompagneret af trommer, bas, elguitar og sågar en trompetist for at give tekstur til den ellers meget generiske, guitarbårne neofolk, der er OTWAMs signaturlyd. Med undtagelse af en stærk version af mesterlige ”Sunspot” fra førnævnte The Lone Descent var det nu en lidt tam forestilling. Larsens stage persona er meget kontrolleret og indadvendt, hvilket måske nok stemmer med genrens fordringer, men det er altså ikke noget, der ligefrem tryllebinder et bredere koncertpublikum.

Tryllebinde kunne til gengæld aftenens hovednavn Anna von Hausswolff. Ja, ordet troldkvinde ville ikke være helt spildt på den unge singer-songwriter, hvis gotiske folkmetal langt hen ad vejen synes hjemsøgt af en dæmon. At se hende live er en dybt fascinerende oplevelse og ind imellem som at overvære en regulær spøgelsesuddrivelse. Man bør ikke snyde sig selv for dette fænomen, selvom man måske ikke synes, hendes albums giver den store mening i deres hybrid af genrer.

For på scenen falder det hele på plads. Det her musik, der er skabt til opførelse og – ligesom et ritual – kun kan forløses live. Kraftpåvirkningen fra hende er nærmest enorm, når hun står bag sit keyboard midt på scenen og skiftevis hyler og headbanger til det omgivende bands stadig mere intense backing. Som om at også hendes musikalske medsammensvorne blev stadig mere besatte.

Koncerten sluttede på det mest gådefulde med, at Hausswolff gik ned blandt publikum. Med sin meget beskedne størrelse var hun næsten svær at få øje på. Publikum stod bjergtaget omkring hende og så på, og man tog sig selv i at tænke: Hvordan kan så mange dæmoner bo i sådan en lille krop? Uforglemmeligt. Hausswolff er som livekunstner en funklende stjerne på den nordiske nattehimmel.

Anna von Hausswolff-sætliste:

The Truth, The Glow, The Fall

Pomperipossa