Den færøske skjald – nu som one man band

Teitur, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Det kommer som en overraskelse for mig – og har vist heller ikke været kommunikeret bredt ud – at aftenens danske turnépremiere med Teitur i Musikhuset er en solokoncert, men det giver egentlig meget god mening. Teiturs seneste album, sidste års I Want to Be Kind, er et afdæmpet udspil med få musikere og uden storladne arrangementer, og sangene lægger dermed fint op til en relativt skrabet fremførelse. Teitur har til gengæld udvidet instrumentparken live i forhold til, hvad han plejer at spille, og foruden det opstillede flygel har han både medbragt akustisk guitar, violin og en synthesizer med knapper, men ingen tangenter. Han er med andre ord blevet et one man band.

Ironisk nok indleder Teitur koncerten med ”It’s Not Funny Anymore” fra 2013-albummet Story Music, hvor sangen er indspillet med et stort orkesterarrangement, dirigeret af veteranen Van Dyke Parks. Den fungerer også fint bare med flygel, og det gør den efterfølgende ”Home” ligeledes. Kombinationen af det sparsomme setup og Teiturs klare, lyse, drengede stemme – selvom han er en fuldvoksen mand på 42 – gør, at man tydeligt kan høre hans stærke tekster, for eksempel linjerne ”Home is the smile on my face when I died / Home is the taste of the apple pie.” Hverdagens glæder og de store eksistentielle overvejeler mødes i én sang. Scenografien er også både enkel og effektiv, med fem elpærer på hver sit stativ. Mere er ikke nødvendigt.

I ”Looking for a Place” spiller Teitur violin, hvilket jeg aldrig før har set live. Han holder sig dog til nogle få strøg, som loopes og bruges som underlægning og tilsættes lidt synth, og det fungerer fint. Det samme gør den fodbetjente elektroniske stortromme i ”To Be of Use” og flere andre sange, og i ”Antonio and His Mobile Phones” om alverdens gadesælgere giver Teitur den for alvor som enmandsorkester, når man looper fingerspillet violin, fløjter, knipser og spiller klaver. Sangen er inspireret af en tur til Etiopien og har da også et vist afrikansk præg. Vi skal helt hen i slutningen af første sæt, før han tager fat i sin akustiske guitar og spiller sit gamle hit ”Louis, Louis” på opfordring fra sin toårige søn, der lytter med i kulissen

Publikumsinddragelse med hat

I andet sæt får vi lidt underholdende publikumsinddragelse, da to tilhørere bliver bedt om at trække hver en Teitur-sangtitel op af en hat, som den ene tilhører har lånt ud til projektet. Hatten indeholder sedler med titler på rigtig mange af Teiturs sange, og således bestemmer tilfældet, at vi i aften får lov at høre ”Don’t Want You to Wake Up” og Teiturs afdæmpede mol-fortolkning af Jerry Lee Lewis-klassikeren ”Great Balls of Fire”. En fortolkning, der skal fremhæve teksten om en kærlighed, som måske ikke er helt så uproblematisk, som man antager, hvis man lytter til den højenergiske original.

Publikum får også, via råb, lov til at bestemme de to ekstranumre, den dansksprogede ”Syner” fra H.C. Andersen-hyldestpladen Andersens drømme – med meget poetisk tekst af Peter Laugesen – og endelig ”Rough Around the Edges” fra Teiturs debutalbum Poetry and Aeroplanes, der sidste år fyldte 15 år.

En absolut fin aften, hvor det eneste, man kan ærgre sig lidt over, er, at Teiturs ellers fine klaverspil nogle gange bliver lidt sparsomt, fordi han skal dreje på knapper på synthesizeren med den venstre hånd og derfor til tider kun spiller klaver med den højre. Og så synes jeg, den ellers smukke ”Sara” går lidt op og ned i tempo, også selvom det er en af de sange, hvor Teitur ”nøjes” med at synge og spille flygel og ikke betjener elektronik. At han får et hosteanfald i klassikeren ”Josephine”, kan han jo ikke gøre for, og vi får da også sangen uden problemer i andet forsøg.

Teitur er stadig værd at følge, her mere end 15 år og ni album inde i karrieren. Jeg har dog oplevet ham endnu skarpere, ja, decideret magisk med band.

Se Teiturs turnéplan og find billetter via GAFFA.dk/live

Første sæt: