Eminent teknik – men lidt for lidt hovednavn

Tech9ne, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Lauge Elkjær Larsen | GAFFA

47-årige Tech N9ne har været i branchen i over 20 år, han har udgivet et hav af musik, startet sit eget pladeselskab, og han er en af de teknisk bedste rappere nogensinde. Fredag aften indtog han VoxHall med sin originale stil, der blander hardcore rap og elementer af rock med storslåede omkvæd.

Selvfølgelig skulle Aarhusianske U$O opvarme for Tech N9ne. De to rappere har arbejdet sammen før i tiden, bl.a på Tech N9ne’s “Worldwide Choppers”.

U$O fik folk i gang med numre som “Skru’ Op!” og omkvædet fra “Momentet” og sluttede af med sin seneste single, “Udvalgt”.

Lang ventetid

Mit bedste gæt er, at der var noget knas med teknikken. Teknikerne så i hvert fald ud til at have travlt, hvilket resulterede i en forfærdelig lang ventetid mellem opvarmning og hovednavn. Jeg følte mig som et barn på bagsædet af bilen på vej til Italien – “hvornår er vi der?”. Heldigvis var DJ MIKV klar til at underholde i et stykke tid, og han er en rigtig god DJ. Publikum var forståeligt nok utålmodige og råbte af og til på Tech N9ne i fællesskab.

Tech N9ne gik på scenen omkring klokken 23:30, og han havde haft mere end god tid til at forberede sig. Det samme havde publikum, der sendte klapsalver mod scenen. Tech N9ne startede ud med nummeret “Am I a Psycho?”, hvorefter hans gode ven, Krizz Kaliko, gjorde ham selskab på scenen. Nummeret “Riot Maker” slog stemningsbarometeret i top, og pludselig var ventetiden det hele værd.

At kalde Tech N9ne og Krizz Kaliko for energiske ville være et understatement. De fik hele VoxHall til at råbe i kor, de var begge fuldkommen tilstedeværende og fokuserede, og til tider havde de endda en smule koreografi under deres optræden. Der var fede øjeblikke, hvor de skiftedes til at rappe, mens de intenst kiggede på hinanden og nærmest skubbede hinanden tværs over scenen.

Krizz Kaliko

Hvis du var kommet udelukkende for at opleve Tech N9ne, ville man nok mene, at Krizz Kaliko var en anelse for meget på scenen alene. Jeg tror nærmest, at han havde mere scenetid end hovednavnet, hvilket var en smule skuffende. Bevares, Tech N9ne er ikke ung længere, og med den energi, han lægger for dagen kan jeg skam godt forstå, at han har brug for et par pauser. Alt taget i betragtning fungerede det egentlig overordnet godt, at de til tider skiftedes. Bedst var det, når de begge var på scenen, fordi de gjorde så godt brug af hinanden. Jeg er normalt ikke fan af, at et hovednavn nærmest konstant har en ledsager med på scenen, men de fik det til at funke over forventning.

Krizz Kaliko er en skør fyr med en skarp attitude og indlevelse. Han både synger og rapper, og Tech N9ne indrømmede med et smil over for publikum, at han ville ønske at kunne synge lige så godt. Et sjovt moment var, da Krizz Kaliko pludselig fik lyst til en drink under koncerten og fik baren til at skænke ham et glas.

Eminent teknik

Jeg skrev i starten, at Tech N9ne er en af de teknisk bedste rappere. Det beviste han i den grad også. Der var underholdende passager, hvor han skød hurtige og brandvarme rim efter publikum, med en nøjagtighed, der var fascinerende.

Tech N9ne udtrykte sporadisk gennem hele aftenen sit specielle forhold til Aarhus. Han har arbejdet med både rappere og producere fra byen i rigtig mange år, og Aarhus er uden tvivl den danske Tech N9ne-hovedstad.

Koncerten sluttede en del senere end forventet, og det virkede som om, at Tech N9ne og Krizz Kaliko kunne have blevet ved, hvis det ikke var, fordi klokken nærmede sig 01:00. Selve koncerten var overordnet vellykket. Der var et par middelmådige sangvalg, og Krizz Kaliko var en anelse for meget på scenen i forhold til Tech N9ne, som vi alle var kommet for at se. Deres energi, når de var sammen på scenen var fantastisk, og at nyde Tech N9nes tekniske kunnen live var virkelig en oplevelse.