Det unge popfænomen var i øjenhøjde med sit publikum

Billie Eilish, Store Vega, København

Anmeldt af Emil Lohse | GAFFA

Det var et fuldkommen udsolgt teen-party i Store Vega, der ramte mig, da jeg endelig efter tre timer i tog kunne gå op ad trapperne og ind i koncertsalen for at se det unge popfænomen Billie Eilish. En koncert, jeg havde glædet mig til, og jeg var heldigvis langtfra den eneste. Der var nemlig rygter op fans, der havde ligget i kø i 12-timer, imponerende.

”Imponerende”, det ord lader vist til at være kendetegnet på den gruppe af fans, der trofast følger 17-årige Billie Eilish, der med sine sange, som omhandler alt fra depression, angst og kærlighedskvaler til herskesyge, har givet sine følgere et frirum og for en del også modet til at fortælle om, hvilke problemer, de tumler med, samt vise dem, at de ikke står alene.

Den danske del af fangruppen skuffede i hvert fald ikke onsdag aften, og en god slat havde tvunget mor eller far med for at kunne få lov til at skrige, skråle, synge og udøve support henvendt imod popidolet, der virkede til at nyde det fra første til sidste øjeblik.

Fællessang fra start til slut

Det var til lyden af Boy, Billie Eilish gjorde sin entré på noget, der forestillede en kæmpestor lysstofrørs-edderkop, der var blevet installeret midt på scenen. Og som havde et lyn slået ned i folk, fløj flere hundrede mobiler i vejret, der alle var på jagt efter en video som minde fra aftenen.

Til trods for at de mange mobiler dinglede rundt i luften under store dele af koncerten, virkede det ikke til at udgøre nogle problemer i forhold til at danse og synge med, og der var under store dele af koncerten fællessang mellem publikum og performer.

Faktisk sang publikum så frisk til, at det til tider var svært at høre hovedpersonens klangfulde og melodiske stemme, hvilket var en smule ærgerligt. Først under Party Favor, hvor der blev sat stol og ukulele frem fik Eilish muligheden for at skinne igennem med sin stemme, og 2/3 dele inde i sangen afbrød hun den med et ”me bitch”, hvilket får både hende og publikum til at bryde ud i grin.

Publikum i sin hule hånd

Det er ikke mange mennesker, der i en alder af 17 år kan prale af at have et publikumstække som det, Billie Eilish besidder. Under Six feet under blev publikum bedt om at være stille, og på nær et par udråb med ”We love you Billie!”, var der imponerende stille i betragtning af de mange fans, der stod i koncertsalen.

Tempoet blev igen kørt tre gear op af en dansende sangerinde, der brød ud i You Should See Me In a Crown, stoppede op halvvejs, bad alle om at skrige for derefter at fortsætte sangen. Bury a Friend fulgte derefter og gjorde det endnu vildere, faktisk så vildt, at sangerinden skvattede og slog hovedet i gulvet, det fik hende tiil at halvgrine sig igennem resten af sangen, hvilket dog ikke lod til at genere publikum det mindste.

Imod slutningen af koncerten fløj der omkring 25-30 skilte op i vejret, hvor der stod ”Proud”, en gestus, der fik sat gang i tårekanalerne hos hovedpersonen, der råbte ud til publikum, at de ikke måtte få hende til at tude. Efter en smule snøfteri og støttende råb blev alle bedt om at gå amok og hoppe rundt som ”fucking kænguruer” til aftenens sidste sang Copycat. Folk tog hende på ordet, fulgte ordren og eksekverede den til perfektion, hvilket sendte seismiske rystelser igennem Store Vega.

En stjerne i støb?

Alt i alt var det en god koncert, som det unge popfænomen fik skudt af sted onsdag aften i Store Vega. Publikum virkede i hvert fald ikke i tvivl om koncertens kaliber. Selv må jeg dog indrømme, at jeg savnede hovedpersonens stemme træde tydeligere frem fra de høje publikumsskrig og den til tider hårdt pumpende bass, der skyllede ud af højtalerne bag hende.

Når det så er sagt, så er Eilish, som nævnt tidligere, en god performer, hvilket både skyldes hendes umiddelbarhed, den energi hun lægger i showet, men også i høj grad, fordi hun er i øjenhøjde med publikum hele tiden.

Billie Eilish’s første besøg i Danmark var bestemt en succes, og personligt vil jeg holde et vågent øje med hendes gøren og laden, især frem imod albumudgivelsen i slutningen af marts. Der forhåbentligt giver hende muligheden for at byde på endnu mere, når hun til sommer optræder på Tinderbox.