Underspillet viking fornøjede

Júníus Meyvant, Pumpehuset, København

Underspillet viking fornøjede

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Islandske Júníus Meyvant må efterhånden siges at være et kendt navn her til lands, hvor han de sidste fire år har været på plakaten hos blandt andet Roskilde Festival, Musik i Lejet og Spot Festival. Med de to albums Floating Harmonies fra 2016 og netop udgivne Across The Borders har Meyvant med sin blanding af folk, pop, rock og soul skabt et behageligt og melodisk lydunivers, hvor især strygere og blæsere har en fremtrædende rolle. Det var dog materialet fra den mere rockede Across the Borders, som udgjorde størstedelen af aftenens sætliste, med afstikkere til de største hits fra første plade og nye, uudgivne numre.

Bag Júníus Meyvant-aliaset gemmer sig singer-songwriteren Unnar Gísli Sigurmundsson, som live på scenen bliver gjort selskab af et fem mand stort band, bestående af en trompetist, saxofonist, bassist, trommeslager og keyboardist. Især sidstnævnte gjorde et positivt indtryk til aftenens koncert, med flere velspillede og levende passager undervejs. Sigurmundsson står for leadvokal og guitar og står derudover ud med sit lange røde hår og ditto skæg, som må have kastet en vikingekommentar eller to af sig i tidens løb. Foruden det udpræget nordiske look besidder islændingen en særegen, let hæs vokal og trækker både på elementer fra soul og folkmusikken i sin levering. Alt sammen, noget vi skulle få rigeligt at høre af i den halvanden time, koncerten stod på.

Stemningen var generelt meget uformel fra scenen og ude i den udsolgte sal. Der var opstillet grønne planter på scenen blandt bandmedlemmerne, og Sigurmundsson var både kæk, vittig og generelt loose i sin fremtoning. Foruden indøvede danske gloser bevægede han sig konsekvent ud i mere eller mindre sammenhængende fortællinger, mens instrumenterne blev stemt mellem numrene. Eksempelvis blev en anekdote om en fodboldkamp mellem Island og Danmark i 70’erne bundet sammen med introduktionen til “Let It Go”, eller historien om, hvordan et skænderi med konen fik ham til at ende med vasketøjsbunken og deraf titlen til førstesinglen fra 2013, “Color Decay”. Det fungerede fortrinligt overordnet set, selvom attituden fra Meyvant til tider blev lige afslappet nok.

Det var således også en lang og indviklet beretning om at stå på skateboard i det stormomsuste Island, med Wu-Tang Clan i ørene, for efterfølgende at falde og slå hovedet, der introducerede et af aftenens højdepunkter, nemlig den letbenede, nærmest drømmende “Hailslide”. Sammen med “Signals”, hvor det udelukkende var Meyvants følelsesladede sang og guitar, der udgjorde første vers, og fællessangen på hittet “Gold Laces”, var det her, bandet viste sig fra sin bedste side, mens enkelte af numrene fra den nye plade ikke fangede an i samme grad.

Det var der til gengæld andre af de nye numre der gjorde. Titelnummeret “Across The Borders” rockede salen igennem, mens den poppede “Love Child” inciterede til at løsne skuldrene og synge med på det næsten Coldplay’ske omkvæd. Generelt var publikum til den mere modne side, og de virkede modtagelige, engagerede og i godt humør koncerten igennem. Det lod til, at de fleste fik hvad de kom efter, især da den catchy publikumsfavorit “Neon Experience” kom på som sidste ekstranummer. Det enestående, nærmest omfavnende nummer, som for mit eget vedkommende var introduktionen til Júníus Meyvant, blev spillet i en forlænget udgave, hvor intensiteten gradvist blev bygget op. Det er et nummer, som har en stor detaljerigdom på studieversionen, og det er svært at emulere succesfuldt live. Det lykkedes dog i det store hele, især på de sidste omkvæd, hvor samspillet for alvor fik rusket gang i Pumpehuset, inden koncerten var omme.

Det er nok også den bedste generelle beskrivelse for aftenens koncert. Den var vellykket uden at blæse bagover og underspillet uden de store overraskelser. Det kunne være spændende at høre bandet om et lille års tid, når numrene fra Across The Borders har fået et mere selvstændigt liveudtryk, og med Júníus Meyvants koncerthistorik i Danmark skulle det bestemt også være en mulighed.