Bjerregaard & Co. brød gennem alle barrierer

Katinka, VoxHall, Aarhus

I efteråret 2018 var Katinkas sang ”2000 meter i frit fald” i mildt sagt tung rotation på P6 Beat. På GAFFA-kontoret er det den foretrukne radiokanal, og på et tidspunkt føltes det, som om nummeret blev spillet en gang i timen. Det lykkedes mig dog aldrig at blive træt af sangen, der hører til blandt Katinkas mere glade, poppede og tempofyldte numre. Der er tilsyneladende mange andre, der endnu ikke har fået en overdosis af Katinka, men snarere det modsatte. I hvert fald er interessen for Katinka stor her efter udgivelsen af gruppens andet fuldlængdealbum, Vokseværk, hvor de allerede nu kan melde udsolgt på flere koncerter på deres forårsturné, blandt andet Store Vega den 28. marts. Aftenens arrangement på VoxHall melder også ”få billetter”, og det er vist meget få at dømme efter den tætpakkede sal.

Ligesom med Lukas Graham er Katinka et band og ikke en solist, men forvirringen er forståelig, for sanger og sangskriver Katinka Bjerregaard er den altdominerende hovedperson. Hendes stemme og tekster er i særklasse på den danske scene lige nu. De ligefremme, hverdagsinspirerede og følelsesladede tekster tilsat dybt originale sproglige billeder bliver sunget med en smuk og meget ekspressiv, til tider næsten brølende stemme, og der er noget ved den kombination, der går rent ind hos mig og mange andre. Lige fra det smukke, melankolske åbningsnummer ”Søndermarken” med det enkle, fængende omkvæd: ”Det var bare en fejl, det var dig, det var bare en ny fejl, det var dig”. Som om Katinka Bjerregaard bryder igennem alle barrierer, der måtte være mellem kunstner og publikum.

Sjovt nok er der kommet en fysisk barriere mellem scene og publikum, fordi salen er næsten fyldt. Det er nyt for Katinka Bjerregaard, der undrer sig lidt over, hvem den skal beskytte mod hvem. Jeg når lige at tænke på Donald Trumps grænsemur, inden Bjerregaard får fastslået: ”Vi har et venligt publikum”, og der er bestemt heller ikke den mindste antydning af tumulter undervejs trods den fyldte sal.

Som nævnt er Katinka et band, og de øvrige tre medlemmer bliver også præsenteret undervejs. Som guitarist markerer Simon Ask sig både med elegant fingerspil på akustisk guitar (med effekter) på eksempelvis førnævnte ”Søndermarken” og med flotte, elektriske soloer på for eksempel ”2 veje”, hvor hans spil i det høje register vækker diskrete associationer til Pink Floyds David Gilmour. Keyboardspiller Marie Hageltorn Christiansen gør sig blandt andet bemærket med rytmisk pågående spil i ”Luftballoner” og bidrager hele aftenen med flot kor, mens trommeslager Tobias Pedersen holder det hele sammen og blandt andet må fremhæves for det spændende, synkoperede spil på ”Peanut”. Katinka finder også sin ukulele frem på enkelte numre, om end den fylder mindre i udtrykket nu end på tidligere turnéer, hvor lydbilledet var mere skrabet – sådan føles det i hvert fald.

Mikrofonløst intermezzo

Midtvejs får vi også en akustisk sang helt uden mikrofoner i form af ”Rundt & rundt” fra gruppens debut-ep I røntgen, et nummer, som udløser fællessang i hele salen. Idéen med et nummer uden mikrofoner er åbenbart blevet lidt af en trend, for den seneste måned har jeg oplevet det nu tre gange, først hos First Aid Kit på Train og så hos Tina Dickow i Musikhuset. Det er også en glimrende måde at skabe samhørighed mellem kunstner og publikum. Katinka Bjerregaard siger drillende, at ”nu skal vi tjekke, hvem der helst vil synge, og hvem der helst vil stå i baren”.

Langt de fleste vil heldigvis helst det første, og sangen bliver et af koncertens højdepunkter sammen med blandt andet ”Lad dine hænder vandre”, den smukke fordanskning af Sort Sols ”Let Your Fingers Do the Walking”. Som Sort Sol selv åbenbart ikke gider spille sammen med Katinka – de vil i hvert fald ikke svare på mailforespørgsler om det. ”Sådan er det åbenbart, når man er en smart punker,” siger Katinka drillende, og i det hele taget er hun lige så ligefrem, når hun taler som i sine tekster.

”Idioter”, en anden stærk stund, handler om at være mobbeoffer uden at få hjælp fra de voksne. ”De har klippet dig i stykker. Men de har glemt at sy dig fast igen,” synger Katinka med et af sine stærke billeder, og koncerten slutter stærkt med titelnummeret fra gruppens debutalbum, Vi er ikke kønne nok til at danse. En befriende selvironisk, Instagram-perfektions-fjendtlig tekst fra et orkester og en frontfigur, som bliver ved med at ramme i solar plexus, og som jeg sagtens kan tåle at høre i tung rotation en rum tid endnu. Faktisk vokser de stadig på mig.

Se også billeder fra koncerten på Posten i Odense 20. februar lige her

Find flere koncerter med Katinka via GAFFA.dk/live

Søndermarken