Kasket-crooner kom ud over kanten

Aksglæde + Soon, Atlas, Aarhus

Kasket-crooner kom ud over kanten

”Hvis du skubber mig ud over kanten, så får jeg svært ved at lande den,” synger Jacob Aksglæde med et af sine finurlige rim i den let funky ”To takter fra tinnitus” tidligt i aftenens koncert. Den charmerende popsanger og -sangskriver har dog ikke nogen problemer med både at komme ud over scenekanten og lande aftenens optræden, hvor et næsten fyldt og begejstret Atlas tager imod. Han er endnu ikke blevet stjerne på niveau med eksempelvis åndsbeslægtede Hjalmer, men han er godt på vej, og han har at dømme efter aftenens fremmøde især fat i kvinder i de sene teenageår og 20’erne. Selv er han i slutningen af 20’erne og aktuel med sin tredje ep på tre år, Hvorfor kom du overhovedet?

Der hviler da også en solid selvsikkerhed over Aksglæde og hans fire personer store band, der begynder at spille, mens scenetæppet stadig er trukket for og så, efter en lang intro, hiver det væk, lige idet Aksglæde begynder at synge. Han er indhyllet i røg og blåt scenelys, mens bandnavnet pryder bagvæggen, og træder i løbet af sangen frem mod scenekanten, traditionen tro iført kasket. Åbningsnummeret er ”Store ting, lille hoved”, der med linjen ”Hvorfor kom du overhovedet?” næsten er titelsang på den nye ep. Her i første sang viser han sin vokals pæne spændvidde ved at synge ret lyst i versene og så gå dybere ned i omkvædet på linjen ”Hvis ikke det var for min skyld”. Bandet bag ham med den klassiske besætning guitar, bas, trommer og keyboard er en solidt sammenspillet enhed. Guitarist Nichlas Kure markerer sig her med små, melodiske lead-figurer, og det gør han også senere, blandt andet med stemningsfuld tapping i balladen ”Svanesort”, men ellers er aftenens frontfigur den absolutte hovedperson, der selv spiller rytmeguitar på udvalgte sange.

Det tidlige hit ”Lille Taarbæktøs” kommer allerede som tredje nummer, med et afdæmpet første vers, hvor publikum kaster sig ud i fællessang med en overvægt af lyse kvindestemmer. Det gør de også på sidste års single, ”Bare i nogle timer” og til dels også på ”Venter kun på dig”, der ellers er helt ny og endnu ikke udgivet. Uptempo-nummeret er imidlertid særdeles iørefaldende og lyder som et kommende hit, og i det hele taget har Aksglæde ingen problemer med at skrue sangbare melodier sammen. Et andet eksempel er midt-tempo-nummeret ”Hvis du bare havde sagt noget” med småfunky akustisk guitar fra Nichlas Kure.

Også tekstmæssigt er der noget at komme efter. Mange sange omhandler godt nok kærlighedskvaler, men Aksglæde formår at beskrive det uudtømmelige emne fra friske og klichéfattige vinkler. Som når han eksempelvis synger ”Vi lever i PromilleRomantikken” på hittet ”PromilleRomantikken” og opfinder et nyt ord, der straks giver mening. Eller sammenligner et dramatisk brud med et skud i ”Hvis du bare havde sagt noget”: ”Som et skud fra gevær gik du fra mig”. Og når han konstaterer ”jeg bløder stadig, som var det i går”, jubler publikum.

”Kender du det?” er ganske som Søren Kragh-Jacobsens klassiker med samme titel en sang om (ungdommelig) usikkerhed, med blandt andet den fængende linje ”Falleret krop, poleret op”. Et vigtigt og ikke mindst i disse år højaktuelt emne, en stor del af Aksglædes publikum givetvis kan spejle sig i. Thomas Helmig får en venlig hilsen i en ganske fin ”voldtægt” af hans ”Dagen efter dagen derpå”, som har fået et lidt mere drømmende skær, mens Aksglæde viser sig fra sin mest poetiske side i balladen ”Søerne”, hvor ”Månen ser sig selv i øjnene”. Aftenen slutter med den dansable ”Næste sommer”, og efter en time har Aksglæde været igennem hele 16 sange. Han fedter ikke med tingene, og der er aldrig langt til det næste ørehængende omkvæd.

Det er ikke alle sange, der decideret giver gåsehud, som eksempel førnævnte ”Søerne” og ”Jeg kan lide den måde, du græder på” – med de spøjse linjer ”Jeg elsker, når jeg tørrer dine tårer bort / Det' lige så godt, som når du går i lårkort.” Det er heller ikke alle numre, der er lige så inciterende som ”Næste sommer” eller ”Lille Taarbæktøs”, men der er ingen tvivl om, at Aksglæde er et stort talent på den danske scene. En person, der kan skrive fængende og begavede popsange, som er alt andet end fladpandede, og som forhåbentlig får en lang og succesfuld karriere. Indtil videre går det heldigvis i den rigtige retning.

Opvarmning: Soon ****

Inden Aksglæde går på scenen, får vi 25 minutters opvarmning fra den tidligere aarhusianske, nu københavnsk baserede duo Soon alias producer/keyboardspiller Andreas Wilson og sanger August Fogh, der live har allieret sig med en elektrisk guitarist. Genren er en slags upoleret r&b med indie-elementer, der giver visse associationer til navne som Liss og det tidlige The Weeknd. August Fogh har en solid, soulfuld og ret lys stemme, og sangene er melodiske og ganske velskrevne, ikke mindst den snarlige førstesingle ”With You”. August Fogh fortæller undervejs, at det er bandets første koncert i næsten et år, men de har indspillet mange nye sange, og gruppen har netop skrevet pladekontrakt.

Lidt efterfølgende googling viser, at der er tale om det store selskab Warner Music, og det giver god mening, for der er masser af potentiale i musikken. Ganske vist kommer der et teknisk nedbrud undervejs, hvor Andreas Wilsons computer går kold. ”Så spiller vi bare et akustisk sæt,” siger gruppen uden at ryste på hånden. Så vidt kommer det dog ikke, for computeren kommer tilbage på sporet igen, men det siger lidt om, hvor overskudsprægede de er på en scene. Hold øje med dem, der sker noget for dem – snart.

Aksglæde og Soon spiller en udsolgt koncert på Hotel Cecil i København 9. marts

Store ting, lille hoved

To takter fra tinnitus