Chicago-rapperen festede med sine indre dæmoner

Saba, Lille Vega, København

Anmeldt af Sara Preuss Justesen | GAFFA

Chicago-rapperen Saba var oplagt og nærværende under sin koncert lørdag aften i Lille VEGA. Koncerten var en del af en Europaturné med hans andet album CARE FOR ME fra 2018, og Saba var fast besluttet på at starte en fest på trods af de meget personlige og mørke tekster, der dominerer på albummet. På CARE FOR ME bearbejder han tabet af sin fætter, der blev stukket ned i en alder af 24 år, og teksterne er derfor meget personlige, men samtidig samfundsreflekterende. Det kunne derfor sagtens lægge an til en mere indadvendt koncert, men Saba var alt andet end indadvendt og fik skabt en fest både med publikum og med sin dj/hype man, Dan, der var med ham på scenen.

Koncerten blev åbnet med "Busy/Sirens", som også er åbningsnummeret på albummet, og helt fra starten gav Saba udtryk for, hvor glad han var for at spille i København. Alle pauserne mellem numrene blev krydret med anekdoter og vittige kommentarer til publikum. Det virkede oprigtigt, når han fortalte, hvor meget det betød for ham at blive modtaget, så varmt som han blev. Fra starten af var der derfor også en stemning af kærlighed mellem ham og publikum, der fortsætte gennem hele koncerten.

Saba er fra Chicago, og hans lyd bærer i høj grad præg af dette med jazzede og gospelprægede produktioner, som man også kan høre hos rappere som blandt andet Chance The Rapper, Noname og Mick Jenkins, som han ofte både gæster og bliver gæstet af. Han er historiefortæller, og hans tekster er indgående beretninger om hans liv i Chicago, noget som bliver leveret med et skarpt og samtidig legende flow. Der blev ikke misset et eneste ord eller trukket vejret det forkerte sted en eneste gang under hele koncerten. Saba havde simpelthen ordet i sin magt.

Selvom der blev spillet flest numre fra hans nyeste album, fremførte Saba også et par numre fra sit første album Bucket List Projekt fra 2016, der har nogle lidt lettere melodier og tekster. I det hele taget afveg han flere gange fra CARE FOR ME og spillede helt ny musik fra projektet Pivot Gang, han har med blandt andre Joseph Chilliams og MfnMelo. Præcis, fordi han havde så fast et greb om sine numre, virkede det legende let for ham at hoppe lidt rundt i sættet og vælge efter stemningen i salen. Saba ejede scenen og var charmerende, når han dansede og brugte hele sin krop til at fremføre sine tekster. Han sluttede koncerten af med nummeret LIFE, der fik tændt helt op i publikum, og dj’en fortsatte festen efter koncerten med selfies med den hårde kerne af publikum, der stod helt forrest.

Skulle man slå ned på en ting, der trak koncerten ned, var det, at der ikke var mere band med på scenen. Den fylde, et band kunne tilføre, havde klædt det jazzede og soulede udtryk, som numrene har, som man for eksempel kunne se på hans optræden hos Tiny Desk. Det har derfor højst sandsynligt været af logistiske og økonomiske årssager, at der kun var ham og en dj på scenen. Og selvom Lille Vega er et godt venue, har det nok været for lille til, at der blev investeret i et band.

Men udover den detalje var det svært at sætte en finger på Saba, der fik skabt en fest med publikum, sig selv og alle sine dæmoner. En genial lyriker, en dygtig performer og helt sikkert en kunstner, der bliver undervurderet i Danmark. Endnu.