Svansende Sivan på sejrstogt i Forum

Troye Sivan, Forum Black Box, København

Svansende Sivan på sejrstogt i Forum

Mandag aften viste Troye Sivan i den grad, at han hører til i den helt tunge klasse af nutidens popstjerner. Med sin flamboyante og suverænt nærværende tilstedeværelse indtog den unge australier Forum i København med The Bloom Tour.

Australske Troye Sivan har siden første gang, han trådte ind i musikverdenens søgelys, stået som et soleklart karismatisk koryfæ verden over. Hans musik appellerer til både teenagepiger og LGBTQ+-miljøet. Netop disse to grupper var derfor også stærkest repræsenteret i Forum. Det er en stærk diversitet i repræsentationen af fans, som unægtelig vidner om, at Sivan rammer alle aldersgrupper med sine solide poppræstationer.

Koncerten var hverken udsolgt eller havde meldt om få billetter. Alligevel kogte salen foran scenen af ren forventning. Skrigene satte bestemt også en stor, fed streg under dette, da de overdøvede alle tankestrømme, idet det røde velourtæppe åbnede sig og afslørede det unge stjerneskud i venstre side af scenen.

Klædt i et lyst jakkesæt gik Troye Sivan let og selvsikkert hen mod sit mikrofonstativ, hvor tonerne til "Seventeen" fra 2018-albummet Bloom blæste ud af forstærkerne på hver side af scenen. I et blåt spot indtog Sivan lokalet kun bevæbnet med sin karakteristiske, lyse vokal, der næsten ikke kunne høres i publikums jubel.

Indstuderet og alligevel ubesværet spontanitet

"Nærværende" og "spontan" definerede sig som nøgleord fra starten af koncerten. Især da velourtæppet faldt til tonerne af sangen "Bloom" og afslørede et set up med en platform pakket ind i sort højglans, var sangeren tydeligt til stede. Teksten om lade sin partner komme tæt på for første gang satte gang i en kæmpe fest og fællessang, som jeg sjældent har oplevet det til koncerter.

Dansetrinene sad lige i skabet. Troye Sivan gjorde vitterligt alt, der kunne forventes af en ung popstjerne. I elegante hop og en perfekt svansende gang bevægede Sivan sig over scenen. Hans lyse og alligevel vanvittigt dominerende vokal kunne der ikke sættes en finger på. Sangeren var både sexet, charmerende, indbydende og førte os med sikker hånd ind i en verden, hvor man bliver hyldet for at være sig selv.

Selverkendelse gennem sang

Nummeret ”Heaven” fremkaldte våde øjne hos flere fans i salen. En sang, der handler om, at man stå ved sin seksualitet, også selv om man måske ikke får lov til at blive lukket ind i himlen, når ens dage er talte.

”Da jeg sprang ud, var jeg virkelig bange,” indrømmede Troye Sivan for os inden nummeret. ”På den anden side nåede jeg til et punkt, hvor jeg tænkte, at det egentligt er ret fantastisk, at mit liv ikke kommer til at se ud som alle andres.” Ud af denne erkendelse blev "Heaven" til. En sang, hvis musikvideo hylder LGBTQ+-ikoner som politikeren Harvey Milk, der blev skudt ned i 1978 netop på grund af, at han var homoseksuel.

Det er med sange som disse, at Sivan viser, hvordan han har udviklet sig som både sanger, sangskriver og menneske, hvilket har resulteret i debutalbummet Blue Neighbourhood fra 2015 og det nyeste, Bloom, fra sidste sommer.

Energien var euforisk fra start til slut. Også blandt ballader som "Postcard" og "The Good Side", der blev fremført, mens Sivan både lå og sad på en lys lædersofa bagerst på scenen omringet af gyldne gulvlamper. Og især blandt aftenens energiladede pophits som "I’m So Tired", "1999" og "Dance to This". I de indspillede versioner duetter med henholdsvis sangeren Lauv og sangerinderne Charlie XCX og Ariana Grande. Under sidstnævnte sang lukkede samtlige mennesker i salen rytmen helt ind i hjertekulen og lod musikken bane vejen til ømme muskler og fodballer i morgen.

Farvel til Forum – for nu

I en episk afslutning under en remixet version af hitsinglen "My My My!" blev vi dækket af kaskader af regnbuefarvet konfetti. En perfekt afslutning med høj energi og en ode til Sivans accept af at være homoseksuel. Under denne fejring lå der dog en mere seriøs undertone. En risiko for, at koncertens sidste sang også kan ende med at blive koncertstedets sidste sang. Indtil videre er der nemlig ikke offentliggjort yderligere koncerter i den næsten 100 år gamle hal på Frederiksberg. Tidligere mandag udtalte koncertstedets ejer, Poul Sundberg, gennem sin sekretær til GAFFA dog, at publikum godt kan forvente flere koncerter på adressen.

Skulle det ikke være tilfældet, skal der ikke herske nogen tvivl om, at Troye Sivans koncert mandag aften var en episk én af slagsen, som på alle måder omfavnede alt, hvad koncertstedet har budt på gennem årene. Kærlighed, respekt, accept, nysgerrighed – og at det er muligt at rumme alle genrer og mennesker under et og samme tag. Alt sammen projiceret ud af en 23-årig australsk popstjerne og queer-ikon.

Seventeen

Bloom

Plum