En rumrejse med stjernedrys og -talenter

Astronaut, Radar, Aarhus

Anmeldt af Emilie Brøgger Anderson | GAFFA

På det fyldte Radar ved Godsbanen var der blevet skænket øl i Aarhus’ ånd, inden de fem fra Aarhus-bandet Astronaut gik på scenen. At der er en rock star gemt i forsangeren Martin Zeppelin, er der ingen tvivl om, og i et arrangement af gennemførte lyde påbegyndte de rejsen mod outer space med publikum i hånden, et publikum hvis fede energi og høje forventninger ikke var til at komme udenom. Rejsen tog udgangspunkt i deres netop udsendte debutalbum Silence One, hvor det første nummer ”Negative Space” indkapslede, hvad bandets fem astronauters vision er – og dét skal i den grad have noget opmærksomhed, for deres individuelle karakterer smelter så fint sammen i forskellige klange og rytmer.

I luftige lyde, der dominerede i begyndelsen af ”Negative Space”, blev man trukket ind i et fuldendt univers; som en rejse ind i et sort hul på den fede måde. Zeppelins vokal blev oplevet som værende skarp, men skrøbelig – og netop kontrasterne i deres set up fungerede særligt godt. Både hvad der gjorde sig gældende for frekvenser og hastighed, der bidrog til meget forskellige udtryk. Tråden var med sikkerhed i vokalen, hvorpå der blev bygget flere lyde i dynamikker. Specielt klaverstykket i ”Negative Space” som optakt til det længerevarende vers var bemærkelsesværdig – og er et godt eksempel på en velfungerende passage, der bandt sangen sammen og skabte et udtryk, der blev enestående; meget Astronauts egen. Det var toner, der rørte ind i sjælen og nogle, man huskede, da man gik fra Radar og kiggede op i den mørke stjernehimmel efter en vild koncertoplevelse.

”Negative Space” blev efterfulgt af ”6 A.M.”, som fungerede fint som overgang mellem universet og den iørefaldende ”New York”, der er fængende fra de første, meget overbevisende bastoner. Sådan blev aftenens scene sat og rejser mellem Radar og rummet dannede på den måde grundlag for resten af aftenen.

Udtrykket var enormt gennemarbejdet, og det var generelt en meget afstemt oplevelse – her på trods af lydkvaliteten i Radar, hvilket var lidt en udfordring under koncertens forløb. I de to numre ”Telly Man” og ”Kryptonite” spillede Zeppelin selv klaveret, hvilket blev udgangspunkt for sangene – men her igen med stjernestøv fra de andre instrumenter, hvilket i kombination skabte en forunderlig oplevelse. Det var vildt at opleve en timing mellem rytmen fra trommerne og resten af bandet, hvilket krævede præcision i højeste kaliber – og dén sad der hver gang. Det var sindsoprivende at opleve, hvordan musikernes eminente samspil kunne udfolde sig, når Astronaut forlængede deres velkendte sange med nye tilføjelser, der gjorde liveoplevelsen det mere overbevisende.

Ud over Astronauts spacy univers, man som publikum blev opslugt af, var halvfjerdser-pop-følelsen ej heller at komme udenom. Specielt i ”Did You Know” med sit fængende guitarspil spredte stemningen sig blandt publikum – og med calypsotrommerne i omkvædet skabte det en følelse af forår i halvfjerdserne. Med en sang som denne fik Astronaut også vist, at de mere poppede versioner også klædte dem.

Astronaut forlod scenen – dog for at komme tilbage og spille tre ekstranumre, hvoraf ”Silence One” og ”No Place For Lovers” bidrog til det futuristiske, som havde været gennemgående siden koncertens begyndelse. ”Silence One” lignede ”Negative Space” i opbygning, hvilket netop understregede, hvordan og hvornår et band som Astronaut er yderst vellykket – for her fik alle bandmedlemmer lov at udtrykke og udfolde sig individuelt såvel som i samspil. Det er tight og på samme tid let tilgængeligt og vildt lækkert at lytte til. ”Lovers Collide” blev som afslutning et fintfølende nummer, som bandt enderne fantastisk godt sammen og fik på én og samme tid det meget kontrastfyldte til at smelte særligt godt sammen, og på den måde sluttede aftenen med sangen om et meget menneskeligt livsaspekt – nemlig kærlighed, men fra det ydre rum, og på den måde fik Astronaut virkelig vist, hvordan de både rummer at formidle det tunge mørke og det varme lys videre på fineste vis.

Negative Space

6 AM

New York