Lysende langfredag med Love Shop

Love Shop, Train, Aarhus

Lysende langfredag med Love Shop

”Hvis I ikke klapper højere, får vi kun fem stjerner i GAFFA,” siger sanger og sangskriver Jens Unmack med vanlig selvtillid, da Love Shop har givet deres sidste ekstranummer på Train. Publikum intensiverer klapsalverne, men gruppen må alligevel ”nøjes” med fem stjerner herfra, da jeg kun giver seks stjerner til de helt ekstraordinære præstationer, jeg vil kunne huske også om mange år – der skal jo ikke gå inflation i karaktererne ligesom med 12-tallerne. Men det var absolut en fremragende koncert, også med gruppens normalt høje niveau i betragtning.

Unmack har da også noget at have sin selvtillid i, for gruppen har udgivet endnu et fortjent rost album, Brænder boksen med smukke ting, bandets 12. af slagsen, og er inde i en god periode, for efter comebacket med Frelsens Hær i 2010 er der cirka hvert andet år kommet et nyt album af høj kvalitet, og de kan stadig samle et stort publikum på spillestederne, om end de fleste i aften ser ud til at have været med siden 90’erne. Derudover er Love Shop ikke et udpræget nostalgisk band, for de spiller flere numre fra efter tilbagekomsten i 2010 end fra før, og de når at spille alle ni sange fra det nye album.

Som sædvanlig pryder et opretstående dannebrog bagscenen, hvilket lige får en ekstra betydning langfredag, men på lysfronten har Love Shop opgraderet med en lang række pærer på bagscenen, og allerede under åbningsnummeret ”Folkets hus” skyder store lysstråler ud over publikum. Sangen er også første nummer på Brænder boksen med smukke ting og er en trommeløs, klaverorienteret og ganske smuk ballade. Den ulmende guitar og synth og tekstlinjerne om ”Socialdemokratiets kolde krop/hvor alt det gode rådnede langsomt op” varsler dog om mere strøm og drama senere, og det får vi allerede med sang nummer to, ”Underdanmark”, et groovy elektrorocknummer om Danmarks sociale skyggesider og en af gruppens bedste sange i mange år. Man kan næsten se gnistrene springe fra Mika Vandborgs guitar, som var den en køreledning over et af de baneterræner, Unmack beretter om i nummeret.

Mere strøm

Jens Unmack synger intenst, til tider næsten snerrende, og som sædvanlig spiller bandet, der vanen tro desuden består af keyboardspiller og korsanger Mikkel Damgaard, bassist Nis Tyrrestrup og trommeslager og korsanger Thomas Duus, fremragende. I aften synes gruppen desuden lidt mere strømførende end sædvanligt, hvilket også høres i slutningen af den forholdsvis sjældent spillede ”Sang fra verdens ende (One hit wonder)”. En sang fra 2012-albummet Skandinavisk lyst, hvorfra titelsangen er blevet en livefavorit, så den får vi også, traditionen tro. Disse numre kommer i en blok med ældre sange efter de to åbningsnumre, og efter dem vender bandet tilbage med flere nye numre, hvor ”British Racing Green” sætter farten ned og byder på akustisk guitarspil fra Unmack. Sangen mindes David Bowie, der spøger i kulissen på det nye album, også i referencerne til Berlin på en anden stærk ballade, ”I Berlin siger alle farvel”.

Efter den anderledes højenergiske titelsang fra det nye album – en ”nyklassiker,” siger Unmack ligefrem i bedste Nik & Jay-stil – spørger Unmack, om publikum vil have en romantisk ballade. Overraskende nok råber mange nej, men vi får alligevel ”Leve er at dø med stil”, som min ledsager ganske rigtigt gør opmærksom melodisk minder en del om Love Shop-klassikeren ”Drømmens København”, som kommer lidt senere. Inden da har vi fået den ultimative Love Shop-evergreen, debutsinglen ”En nat bliver det sommer,” som gruppen stadig ikke er blevet trætte at spille, understreger Unmack. Det lyder heller ikke sådan, og Mika Vandborg har efterhånden fået ejerskab på Hilmer Hassigs ikoniske guitaroutro, som i aften får lov at køre i tre et halvt minut, som ikke er et sekund for meget.

Til gengæld kunne bandet for min skyld godt have klippet to-tre minutter af den ellers flotte, repetitive ”Drunket Senegal vin”, der varer 10 minutter og kommer som første ekstranummer. Det er trods alt ikke helt Klichés ”Masselinjen”, men omvendt indfinder magien sig under den vuggende ”Skøjteløb på Bagsværd sø,” der citerer Gasolin’s ”Det bedste til mig og mine venner” og dedikeres til Kim Larsen, som Unmack altid har været stor fan af. Jeg husker tydeligt, han tilbage i 2015 til et arrangement på Bremen Teater sagde: ”En dag er han her ikke mere – det er helt ufatteligt at tænke på,” og den dag kom jo desværre hurtigere, end mange havde forestillet sig.

Endnu en lang, gentagelsesfyldt livefavorit, ”Alle har en drøm at befri”, slutter aftenen. Unmack synger forkert i første vers, men redder den i andet vers, så lad gå. Det samme kan man sige om backtracket, der pludselig sætter ud i introen til ”Redningsklar”, men det får bandet også hurtigt reddet – man er vel professionel. Overraskende nok kommer Elvis’ ”Always On My Mind” ikke som outromusik, og det er der heller ikke andet musik, der gør, i hvert fald ikke lige med det samme. Det gør absolut ikke noget, for efter sådan en kraftpræstation er stilhed over anlægget den bedste applaus.

Love Shop har atter sejret, og det er mildt sagt respektindgydende, hvordan de kan udgive album efter album af så høj kvalitet hele 29 år efter debutalbummet. Med så mange nye sange var flere klassikere gledet ud af sætlisten, for eksempel ”Fremmedlegionær”, ”Kræmmersjæl” og den også ret ofte spillede ”Skyggehjerte”, men det føltes egentlig ikke som det store tab. Og så var der også overraskende comeback til elektrorockeren ”Susie” fra 2003-albummet National – en sang, jeg ærlig talt havde glemt alt om, men det var et smukt genhør. Jeg forventer endnu et stærkt album i foråret 2021 og en ditto efterfølgende tour, statistisk set. Højlydt klapsalve herfra.

Love Shops turné fortsætter til:

20. april: Godset, Kolding

25. april: Fermaten, Herning