Sivas
Contra

ANMELDELSE: Gadens capitan på cruise control

CD / Sony Music
Udgivelse D. 26.04.2019
Anders Hjortskov

Han er allerede den autotunede raps grand old man og en pioner på godt og ondt med den lyd, der dominerer streamingtjenester og lydbilleder generelt i landet. Turen fra Sandholmlejren til Lalandia kunne være opskriften på en forfærdelig assimilation, men Sivas er stadig relevant og vokser stadig i og uden for musikken.

Nogle steder kunne lytteren godt ønske sig, at der var noget mere på spil og et alternativ til Sivas' tilbagelænede levering og stemmeføring. Eksemplet på det mindre velfungerende i universet er “Riri” – hvor rapperen godt kunne skele lidt mere til efterkommeren Jamaikas desperation. Sivas er bedst, når han tør at tage chancer og bevæger sin lyd og sin lyrik ud på lidt dybere vand.

Samarbejdspartneren Reza er stadig garant for tårnhøjt niveau i sine produktioner. Når der er smæk på beats, en veldefineret bas og ikke mindst sprødt lydende flamenco-guitar som på den lækre “Transformer”, så er der få, der kan nå Sivas’ musik. Man frydes, når Gili og Stepz samtidig leverer vanlige høje niveauer, især på den morbidt rykkende “Rally”, der viser, hvad enkelte velplacerede taktslag i trommelinjen kan gøre ved nakkemusklerne.

Fast forhold og forældrerollen fylder naturligt mere og mere i Sivas' sangskrivning, hvilket han inviterer åbent indenfor til for fulde gardiner på den smukke “Ingen skyer solen skinner”. Eftertænksomhed og længsel er ord, der hæfter sig bedre på Sivas’ lyd, selvom numrene konsekvent ikke bevæger sig mange sekunder over tre minutter. Contra er ikke kontrær, men føles som et godt billede på, hvor kunstneren er, lige nu.