En ægte popstjerne med rockstjerneattitude

Nicklas Sahl, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Store Sal

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Det kræver sin mand at fylde en af Spot-festivalens største scener med hujende tilråb og pigehvin, inden man overhovedet er gået på scenen, og den mand er 22 år gammel og fra Hadsten. Nicklas Sahl er et brandvarmt navn inden for dansk popmusik, en flittig gæst på popkanalernes playlister og åbenbart også en populær herre blandt Spot-publikummet. Der var i hvert fald ikke mange ledige sæder i salen, da den unge musiker trådte på scenen til solide klapsalver fra de fremmødte.

Knap fire timer før koncertens start stod Nicklas Sahl et andet sted i byen på en tagterrasse i bidende kulde og haglvejr og spillede et par akustiske numre for de tapre i vinterjakker og regnslag – en skarp kontrast til den opsætning med band, som han havde taget med i Musikhuset, men hver ting til sin tid, og selvom mange af Sahls numre har en helt særlig akustisk lyd, gør det dem absolut ikke dårligere at blive bakket op af tre dygtige livemusikere.

“Hero”, “Planets” og nyeste single ”If I Killed Your Night” kom som perler på en snor og fyldte den smukke kulisse med melodiøse popmelodier og fik samtidig mængden af klapsalver og hvin til at stige proportionelt med antallet af spillede sange. Der var helt tydeligt en gengældt glæde mellem publikum og artist, og det fik da også Nicklas Sahl til selv at udbryde halvvejs igennem sættet: ”Hold kæft, hvor er det fedt at stå her!”

Som sagt kræver det sin mand at fylde den store scene i Musikhuset, men er der nogen der kan, så må det være Nicklas Sahl. Faktisk bevægede han sig så hjemmevant rundt på de mange kvadratmeter, at man kunne mistænke ham for at have gjort det tusinde gange før. Nok laver han smukke popmelodier, men hans attitude er næsten en rockstar værdig, og ligeså var afslutningen, hvor hans nok største hit indtil videre, ”New Eyes”, fik publikum til at rejse sig og svaje fra side til side, mens de sang med på sangens catchy omkvæd igen og igen. Tag et kig på Nicklas Sahl, sådan leverer man en popkoncert på 30 minutter anno 2019.