Ud af den gyldne aske trådte en popartist med internationalt potentiale

Malte Ebert, Spot Festival, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Billeder fra koncerten er på vej

Det er over et år siden, at Malte Ebert lagde sit alter ego, Gulddreng, i graven for i stedet at fokusere på musikkarrieren i eget navn, og lad mig starte med at slå fast: Det var et fornuftigt valg. For ud af den gyldne aske er trådt en seriøs solist med et stort potentiale, der rent musikalsk passer perfekt ind i det nuværende poplandskab.

Eberts nye position som soloartist skulle her til aften stå sin prøve, og umiddelbart så de indledende øvelser gode ud, men komplikationer med lyden betød, at det fremmødte publikum måtte væbne sig med ekstra tålmodighed, inden de kunne få en bid med Malte. ”Ting skal ikke være nemme, livet skal ikke være nemt,” konstaterede hovedpersonen selv, da lyden endelig var på plads, og koncerten kunne begynde.

Selvom musikkarrieren i eget navn stadig er relativt ny, er der ingen tvivl om, at Malte Ebert er vant til livet i spotlysenes skær og allerede har fået rystet de værste nerver af sig. Og skulle der alligevel ske at være nogle nervøse krampetrækninger tilbage i kroppen, så skjulte han dem umådeligt godt, for det var med stor autoritet og selvsikkerhed, at Ebert gik til aftenens opgave.

Indtil videre findes der kun en lille håndfulde sange med Malte Ebert som afsender, og dermed var der også grundlag for, at publikum ville blive præsenteret for helt nyt materiale. ”Parachute” og ”I Need a Drink” er et par af de numre, man kan se frem til på en fremtidig udgivelse. Begge sange følger den stil, der allerede er lagt for Malte Ebert, men tilføjer samtidig lidt dybde til det meget glade popunivers, han befinder sig i. De slår dog ikke hitsinglerne ”All The Time” og ”Rather Be” af pinden. Her er der nemlig tale om vaskeægte popslaskere, der med en snert af noget elektronisk bevæger sig i retning af at have internationalt potentiale.

Om Malte Ebert har, hvad det kræver at nedbryde lydmuren til udlandet, må indtil videre stå hen i det uvisse. I mellemtiden bør vi i stedet sætte pris på, at han, som en anden fugl Føniks, er genopstået og forkæler vores øregange med popmusik fra øverste skuffe.